Hlavní obsah

Mitsubishi představilo buginu s turbínou. Otáčí se jako tank

Novinky, fra, mb

Mitsubishi sice slibovalo něco velmi zajímavého na autosalon do Tokia, ale že to bude koncept terénní buginy s turbínou na ledasjaké palivo, elektrickým pohonem všech kol a schopností otočit se na místě jako pásové vozidlo, to čekal jen málokdo.

Mitsubishi Mi-Tech ConceptVideo: Mitsubishi

 
Článek

Mitsubishi Mi-Tech Concept je auto, které můžeme bez uzardění zařadit do kategorie „buggy“. Žádná střecha, žádné dveře, jen čelní sklo a všude čerstvý vzduch. Za sedadly jsou dva velké ochranné oblouky a v rozích auta jsou mohutné plastové blatníky.

Zajímavá je čelní maska. Zdá se totiž, že současná generace přední masky Dynamic Shield, kterou Mitsubishi používá, je už vyčpělá a potřebuje trochu změnu. Tohle by mohlo být ono. Navíc je tu nový tvar světel do T, což by mohl být nový poznávací znak automobilů Mitsubishi.

Foto: Mitsubishi

Je to otevřená bugina bez dveří

Interiér je navržen jen pro dvě osoby a palubní deska je značně minimalistická. Přístrojový štít pod volantem je tvořen jen maličkým displejem s nejnutnějšími daty, ale o informace řidič není ochuzen - všechno se totiž promítá na čelní sklo.

Na obrázku a ve videu vidíme ukazatel bočního náklonu, ale možnosti jsou mnohem širší, včetně dat o jízdě, informací o elektrickém pohonu nebo zobrazení situace pod vozidlem. Prostě největší head-up displej, který jste viděli.

Foto: Mitsubishi

Přední sklo je jeden velký head-up displej

Turbína na cokoliv

To nejzajímavější však je v útrobách. Začneme netradičně brzdami. Celý vůz je totiž řízen po drátě, a to včetně brzd. Ty jsou elektricky ovládané, což snižuje dobu reakce a zvyšuje přítlačnou sílu. Značnou část brzdění však vykonávají elektromotory jako u každého auta na elektřinu.

Mi-Tech dostal rovnou čtyři, takže může ovládat každé kolo úplně zvlášť. V terénu je to naprosto perfektní systém, protože pošle sílu na to kolo, které má trakci, stačí mu grip na jediném kole, aby se pohnul. U konvenční „hřídelové” čtyřkolky byste k něčemu takovému potřebovali, aby všechny tři diferenciály měly uzávěrku, nebo byly samosvorné.

Tady žádné diferenciály nejsou zapotřebí. Prokluzující kola prostě nedostávají točivý moment, který putuje na ta, která mají trakci. A je možné roztočit kola na jedné nápravě opačným směrem, takže se vůz dokáže otočit na místě jako tank.

Foto: Mitsubishi

Elektromotory pro každé kolo nejsou z důvodů vysokých neodpružených hmot přímo v ráfcích, ale v centrálním boxu.

Energii k elektromotorům dodává mikroturbína, která má zásadní výhodu v možnosti spalovat v podstatě jakékoliv palivo – benzín, kerosin, alkohol, naftu, prostě podle toho, co je zrovna dostupné, anebo co je nejlevnější. Další výhoda turbíny je v malých zástavbových rozměrech a vysokých otáčkách, které jsou zapotřebí pro výrobu elektřiny. Bližší technické specifikace vozu však nebyly zveřejněny.

Je jasné, že tohle auto jen tak do výroby nepůjde. Je to koncept velmi odvážný, netradiční a poptávka by po něm byla asi minimální. Je to trochu škoda, ale třeba se aspoň jednou na vozech značky s třemi diamanty v logu objeví jeho jednotlivé prvky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám