Hlavní obsah
Nejrizikovější silnice v jednotlivých krajích České republiky, co se srážek se zvěří týče. Foto: Mapy.cz

Kde nejspíš potkáte srnu či divočáka. Podívejte se na nejrizikovější úseky českých silnic

Potkat na silnici srnu není nic neobvyklého - za uplynulý půlrok k tomu v Česku došlo téměř sedmtisíckrát. Kde se to dělo nejvíc, ukazuje čerstvá statistika.

Nejrizikovější silnice v jednotlivých krajích České republiky, co se srážek se zvěří týče. Foto: Mapy.cz
Kde nejspíš potkáte srnu či divočáka. Podívejte se na nejrizikovější úseky českých silnic

Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s Generali Českou pojišťovnou našlo místa, kde ke srážkám dochází nejčastěji. Za období od října 2019 do března 2020 došlo podle čerstvé statistiky k 6980 srážkám se zvěří, tedy v průměru jedna nehoda na 6,5km silnice. Vypadá to jako hodně, ale oproti období od dubna do září 2019 je to o cca tisícovku méně.

Simulace srážky auta s divočákem

Foto: ADAC

Největší riziko srážky se zvěří z hlediska ročního období je sice na podzim, ale nějaká pravděpodobnost existuje pořád; největší je za soumraku a úsvitu. Dle mapy srážek se zvěří na českém webu Centra dopravního výzkumu SraženáZvěř.cz je riziko v celé České republice, ale přesto jsou úseky, kde se takovýchto nehod děje víc.

Nejrizikovější úseky podle dat Policie ČR

V Praze by člověk zvěř nečekal, ale Praha nejsou jen hustě zastavěné Vinohrady. Nejvíce nehod se zvěří se stalo na okraji města - na 332 metrů dlouhém úseku silnice I/12 mezi městskou částí Újezd nad Lesy a městem Úvaly došlo ke 14 srážkám se zvěří. Praha má také nejvyšší počet srážek se zvěří v poměru k délce silniční sítě, a to jednu srážku na 2,31 kilometru silnice.

Středočeský kraj má největší podíl na celkovém čísle - došlo tam k 1430 nehodám se zvěří. Při jeho rozloze a délce silniční sítě to znamená průměrně jednu srážku na 6,74 km silnice. Nejrizikovějším úsekem je silnice I/27 v katastru obce Kolešov na Rakovnicku ve směru na Bukov, kde na 603 metrech došlo k šesti srážkám se zvěří.

V Královéhradeckém kraji je nejrizikovější úsek silnice I/11 mezi Chlumcem nad Cidlinou a Lovčicemi, kde na 197 metrů dlouhém úseku v lese došlo k osmi nehodám se zvěří.

V Pardubickém kraji je nejrizikovější silnice II/315 - přesněji, 149 metrů její délky u Knapovce, části Ústí nad Orlicí. Na tomto úseku se staly čtyři nehody se zvěří. V tomto kraji také došlo k nejméně nehodám v poměru k délce silniční sítě - jedna srážka připadá na 12,31 km silnic.

Na Vysočině mají třetí největší absolutní počet srážek se zvěří v České republice - 786. Nejrizikovějším úsekem je 159 metrů dlouhý kus silnice II/602 v katastru obce Kozlov nedaleko Jihlavy. Došlo tam k šesti nehodám se zvěří.

V Jihomoravském kraji drží prvenství úsek I/55 mezi Poštornou a rakouským Reintalem. Na 167 metrů dlouhém úseku policie eviduje šest srážek se zvěří.

Ve Zlínském kraji je nejrizikovější úsek na silnici I/35. Měří 129 metrů, nachází se v katastru obce Lešná u Choryňského mokřadu a došlo tam k pěti srážkám se zvěří.

V Olomouckém kraji je nejrizikovější úsek na silnici druhé třídy - je to 205 metrů silnice II/150 mezi Prusy a Želatovicemi na Přerovsku, kde se stalo osm nehod se zvěří.

V Moravskoslezském kraji je nejrizikovější úsek také na silnici druhé třídy. Jedná se o 222 metrů dlouhý kus silnice II/477 mezi Lískovcem, částí Frýdku-Místku, a obcí Řepiště. Došlo tam k osmi nehodám se zvěří.

Karlovarský kraj má jednu z nejnižších šancí na srážku se zvěří v České republice. Nejnebezpečnější úsek tam je 119 metrů silnice I/6 za Bochovem u odbočky na Údrč, kde se za sledované období stalo osm nehod se zvěří.

Nejnebezpečnější úsek v Libereckém kraji je na silnici I/13 mezi Bílým Kostelem nad Nisou a Rynolticemi - na 759 metrů dlouhém kuse cesty došlo ke 42 srážkám se zvěří. Tento úsek je zároveň nejrizikovějším v celé ČR.

Ústecký kraj eviduje po Středočeském druhý nejvyšší počet srážek v Česku - 825. Nejrizikovějším úsekem je 360 metrů dlouhý kus silnice I/30 na severozápadním konci Ústí nad Labem u dálnice D8, kde došlo za sledované období k 15 nehodám se zvěří.

Pro Plzeňský a Jihočeský kraj v tiskové zprávě nejsou data o nejrizikovějších místech, neboť policejní sbory těchto krajů evidují srážky se zvěřích jinak. Podle vyjádření mluvčího krajského ředitelství Jihočeského kraje Milana Bajcury se většina těchto nehod řeší tzv. euroformulářem, který pro případ nehody všichni vozíme v autě. Pouze pokud došlo ke škodě nad 100 tisíc korun nebo ke zranění, je případ řešen policií jako dopravní nehoda.

Srážky aut se zvěří, ovšem z jiných zdrojů, ukazuje i již zmíněný web SraženáZvěř.cz. Abychom měli výčet kompletní, právě z něj můžeme odhadnout místa s vysokým rizikem i v těchto dvou krajích.

Tedy, za sledované období se v Jihočeském kraji jako nejrizikovější jeví krátký úsek u Boršova nad Vltavou - na 500m silnice I/3 došlo k sedmi nehodám se zvěří.

A konečně data z mapy v Plzeňském kraji ukazují jako nejrizikovější 310metrový úsek silnice II/230 severně od Ostrova u Stříbra, kde došlo ke čtyřem nehodám se zvěří.

Tato místa jako riziková potvrzuje i mapa shluků a úseků s nejvyšší hustotou srážek na webu SraženáZvěř.cz, která ovšem agreguje data za posledních pět let, nikoliv výše sledovaný půlrok.

V Jihočeském kraji je nejvyšší koncentrace obého ve zmíněném úseku I/3 a jeho okolí a dále I/3 mezi Rájovem a Přísečnou, tři různé silnice západně a jižně od Katovic u Strakonic a II/157 mezi Mirkovicemi a Kaplicí-Nádražím.

V Plzeňském kraji je to kromě onoho úseku II/230 řada dalších silnic v okolí Plzně - tři úseky II/605 západně od Plzně, I/20 z Plzně až ke Všerubům, tři úseky I/26 z Plzně do Stodu, dva úseky II/180 u Dobřan a Útušic a řada dalších.

Anketa
Zažili jste jako řidič nebo spolujezdec srážku se zvěří?
Ano
68.9 %
Ne
31.1 %
Celkem hlasovalo 4510 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků