Hlavní obsah
Tatra T87 Foto: RM Sothebys

Je to zabiják nacistů, vypráví o Tatře T87 bavič Jay Leno

Americký televizní bavič a moderátor Jay Leno je známý po celém světě. V posledních letech ale stejná pozornost míří i na jeho garáž, která je plná ikonických automobilů. Jedním z nich je i československý vůz, překrásná Tatra T87.

Tatra T87 Foto: RM Sothebys
Je to zabiják nacistů, vypráví o Tatře T87 bavič Jay Leno

Ferrari, Bugatti, Lamborghini nebo Chevrolety a ještě celá řada těch nejzajímavějších vozidel v historii automobilového průmyslu. A mezi nimi Tatra T87, velký favorit baviče a moderátora Jaye Lena. Právě československou limuzínu si Leno vybral pro půlhodinové video na svém YouTube kanálu.

„Tohle je Tatra T87, možná to nejlepší auto, který kdy někdo vyrobil, ale vy jste o něm nikdy neslyšeli,“ praví k divákům hned na začátku Leno.

Jeho Tatra T87 je v dokonalém stavu a on jako majitel zná celou její historii. „Tohle auto navrhl Hans Ledwinka, byl to skvělý inženýr. Přes rameno mu koukal i Ferdinand Porsche. Podle mého názoru je tohle auto možná první na světě, u kterého se dbal velký důraz na aerodynamiku,“ říká Leno.

Podle moderátora se auto řídí, jako by nepocházelo z roku 1938, ale spíše ze šedesátých let. Československá Tatra tehdy zkrátka předběhla svoji dobu. Ostatně, důkazem toho je i jedinečný osmiválcový motor o objemu 2,9 litrů, chlazený vzduchem. Auto bylo přitom na tehdejší dobu velmi úsporné.

Leno to ostatně zmiňuje, když Tatru porovnává s tehdejším výkvětem amerického automobilového průmyslu. Americká auta tehdy spotřebovala galon benzinu, tedy asi 3,8 litru, každých 16 kilometrů. Tatra na stejné množství pohonných hmot ujela přibližně dvakrát tolik, 32 kilometrů, a přitom měla fascinující výkon 85 koní a maximální rychlost okolo 160 km/h, což bylo v té době u osobních aut téměř neslýchané.

O rychlosti je i jedna historka, kterou si Jay Leno nemohl odpustit. Divákům totiž musel vysvětlit, proč své Tatře přezdívá „Zabiják nacistů“. Tatra T87 se vyráběla v době, kdy na českém území vznikl protektorát a Čechy padly do rukou nacistického Německa. Tehdejší velitelé a předáci SS tak měli plný přístup právě k na tu dobu fascinujícím tatrám, které si ihned zamilovali.

„Mělo to ale háček. Auto bylo totiž na tehdejší poměry tak rychlé, a přitom mělo úzké gumy, že se během prvního týdne v těchto autech zabilo asi 8 předáků z SS. Dá se tedy s jistou dávkou nadsázky říct, že ten vůz za první týden okupace zabil víc německých vojáků než celá československá armáda,“ zavtipkoval Leno. „To auto je prostě hrdina,“ dodal.

Leno dokonce podle svých slov v minulosti musel často pátrat mezi evropskými nadšenci do Tater, aby se o svém autě dozvěděl více informací. Pravidelně prý odebíral evropské automobilové časopisy, a jednou dokonce narazil na klub fanoušků Tatry, do kterého se přihlásil.

Jeho vedoucí byl nadšený, a když se ho jeden z nejslavnějších Američanů zeptal, kolik má klub členů, odpověděl mu, že s ním teď čtyři, ale rozhodně je zvaný na vánoční večírek. „Řeknu vám ale, že jsem od nich odebíral na e-mail novinky a bylo to skvělé. Ti chlapi věděli o tom autě naprosto každý detail,“ svěřil se Leno.

Model Tatra T87 se vyráběl od roku 1937 až do roku 1950. Jde o automobil vyšší třídy s aerodynamickým tvarem. Navrhli ho Hans Ledwinka a Erich Ledwinka. Vyrobeno bylo celkem 3023 kusů, a to včetně dvou verzí bez střechy pro armádní využití.

Auto proslavilo i použití lehkých materiálů. Motor V8 je odlitý z lehkého hořčíku, tedy elektronu. List New York Times ho v roce 2010 označil za sběratelský vůz roku. Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund ve voze podnikli slavnou cestu do Jižní Ameriky a Afriky.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků