Hlavní obsah

Druhá expedice Tatra kolem světa už má svou hlavní hvězdu

Právo, Pavel Karban

Už za necelé tři měsíce začíná expedice Tatra kolem světa 2. Na cestách má být tři roky. Během nich projedou její účastníci 69 zemí na pěti kontinentech a urazí zhruba 270 tisíc kilometrů. Cestovatelského projektu, který chce navázat na obdobnou výpravu v 80. letech minulého století, se zúčastní přibližně 300 lidí.

Tatra kolem světaVideo: Pavel Karban, Právo

 
Článek

S myšlenkou absolvovat druhou expedici kolem světa s tatrovkou přišli Marek Havlíček z Kokořína a Petr Holeček z Prahy. Ti plánují odstartovat 20. února 2020 na Staroměstském náměstí v Praze a přes střední a východní Asii, Jižní, Střední i Severní Ameriku a celý africký kontinent dostat se v roce 2022 zpět do Česka.

„Petr si plní dětský sen, protože je milovník tatry, má tatra slipy, tatra pásek a je to pro něj velký fetiš a velká láska. Pro mě tatra neznamená tolik. Ta první expedice mě ale motivovala k tomu, abych cestoval,“ vysvětlil nápad Havlíček.

Foto: Pavel Karban, Právo

Členové expedice Tatra kolem světa 2 (zleva) Marek Havlíček a Petr Holeček spolu s posledním žijícím členem původní výpravy Tatra kolem světa Stanislavem Synkem.

Holeček prozradil, že když vyjížděla na cestu kolem světa první tatra, byl u toho osobně. „Byl to asi dětský sen každého kluka, který to zažil a říkal si: Být tak s těmi chlapy v té tatrovce a jet kolem světa, to by bylo něco.“ Expedice bude rozdělena do čtyř etap, přičemž auto budou mezi etapami na jednotlivé kontinenty přepravovat lodě.

Škoda ukazuje novou Octavii, výrazně povyrostla a poprvé půjde dobíjet

AutoMoto

První etapa má trvat devět měsíců a její účastníci během ní urazí 70 tisíc kilometrů a projedou 22 zemí. Z Česka se vydají přes Slovensko, Balkán, Turecko, postsovětské republiky, Irán, Mongolsko až do ruského Vladivostoku. Ve druhé etapě projedou cestovatelé Jižní Ameriku, ve třetí Střední a Severní Ameriku a ve čtvrté Afriku a přes Španělsko, Francii a Německo se vrátí domů.

Odlehčený speciál

Zatímco členové první expedice Tatra kolem světa absolvovali svou pouť ve voze T 815 GTC se třemi nápravami, expedice Tatra kolem světa 2 pojede ve speciálu Tatra TERRN°1, který disponuje jen dvěma nápravami a pojme 14 osob. Šestnáct tun vážící vůz může jet rychlostí až 125 kilometrů za hodinu, hmotnost originální obytné hliníkové nástavby je 1380 kilogramů.

„Motor jsme upravili, snížili jsme emise o 37 % a současně zvýšili výkon o 12 %, a to díky částečné přestavbě na vodíkový pohon. Vyrobili jsme tak první hybridní tatru, která během cesty bude mít výrazně nižší uhlíkovou stopu,” prozradil Holeček s tím, že základem auta je valník z tzv. irácké série.

„Bylo to zjednodušené auto pro vojáky v Iráku, je to takový velký jeep,“ pousmál se a dodal, že kromě dvou nádrží na pohonné hmoty o obsahu 420 litrů, auto má i nerezovou nádrž na vodu o obsahu téměř tisíc litrů, satelitní telefon či speciální spalovací záchod.

Foto: Pavel Karban, Právo

Vůz expedice Tatra kolem světa 2

„Spaluje výkaly, takže vymetáte jenom popel,“ popsal Holeček. Podle Havlíčka je cílem expedice propagace a šíření dobrého jména České republiky ve světě či zprostředkování prožitků z cestování. „V Bangladéši jsem viděl rodinu, která žije v prostoru šest krát šest metrů. Jsou šťastní a spokojení, nabízeli mi polovičku svého jídla. To mi hrozně změnilo život, úplně jinak jsem přistupoval k životu a vážil si toho, co mám. Dalo mi to jiný životní směr,“ podotkl Havlíček, který už absolvoval několik cest po světa a během šesti let najezdil 400 tisíc kilometrů.

Policie převzala hybridní limuzíny BMW řady 7 k silničnímu dohledu

AutoMoto

Pro zájemce, kteří expedici finančně podpoří, tak budou ve voze místa. Lidé se tak budou moci k cestovatelům připojovat a stráví s nimi vždy určitý úsek cesty. Svezou tak postupně zhruba 300 lidí. Jedním z cílů projektu je i to, aby lidé nezapomněli na původní expedici Tatra kolem světa. Holeček s Havlíčkem navíc pomáhají vydat knížku poslednímu žijícímu členu první expedice Stanislavu Synkovi.

Tomu je nyní 82 let a na svou cestu vzpomíná s úsměvem. I když, jak sám řekl, je dnes těžké vytipovat na expedici něco, na co by zvlášť vzpomínal. „Fyzicky ta cesta nebyla nijak náročná. Co bylo nepříjemné, bylo vedro. To největší jsme zažili v New Yorku,“ nastínil Synek.

Za klíčové události první expedice považuje tři události: zatčení v Guatemale. „Což bylo nebezpečné, ale my jsme to tak neprožívali. Zpětně to byl asi nejcennější zážitek, protože tam se opravdu něco dělo, o něco šlo,“ vzpomínal. Dalšími klíčovými událostmi byla tragická smrt jednoho z členů expedice, který se utopil v Pákistánu, a tehdejší masové demonstrace v Číně. První výprava vyrazila do světa v roce 1987 a k jejím hlavním úkolům patřila propagace kopřivnické automobilky ve světě. Z cesty měly mimo jiné vzniknout dva celovečerní filmy a televizní seriál.

Foto: Pavel Karban, Právo

Projet 69 zemí na pěti kontinentech chtějí v rámci expedice Tatra kolem světa 2 cestovatelé Petr Holeček (sedící v kabině) a Marek Havlíček.

Do Prahy se ale výprava vrátila až v květnu 1990 po pádu komunistického režimu, kdy zájem lidí o ni opadl. Zhruba třetinu nové výpravy financují Havlíček a Holeček z vlastních zdrojů. Náklady na projekt Tatra kolem světa 2 se pohybují kolem 25 milionů korun.

Reklama

Související články

Tatra dodá armádě auta za půl miliardy korun

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks dodá české armádě v příštích letech 71 nákladních vozidel. Hodnota těchto zakázek pro ministerstvo obrany převyšuje půl...

Výběr článků

Načítám