Hlavní obsah

Je SSC Tuatara skutečně nejrychlejší produkční auto? Kolem rekordu panují nejasnosti

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Video rychlostního rekordu SSC Tuatara podle některých názorů nesedí k tomu, jak rychle mělo auto jet. Automobilka vysvětluje, že zveřejněný záznam omylem není z rekordní jízdy, ale data o rychlosti dle satelitů jsou skutečná.

Foto: SSC North America

SSC Tuatara

Článek

Nové nejrychlejší auto světa, SSC Tuatara, nemá svůj rekord 508,73 km/h potvrzen světově uznávaným arbitrem, Guinnessovou knihou rekordů, alespoň prozatím. A zčásti i proto se mohlo vyrojit určité množství spekulací, že Američané tak trochu podvádějí.

Nejrychlejší produkční auto světa mají Američané, na běžné silnici pokořilo 500 km/h

AutoMoto

Jedním z prvních, který to naznačil, byl youtuber Tim Burton, známý jako Shmee150. Podle něj ve zveřejněném videu nesedí čas, za který auto projelo mezi dvěma jasně viditelnými body u silnice, s rychlostí na satelitním tachometru. Jízdu Tuatary porovnával s Koenigseggem Agera RS, který svůj rekord 444,6 km/h zajel na té samé silnici v roce 2017.

Chvíli poté se objevilo další video youtubera Mishy Charoudina, které říká, že rychlost jízdy auta ve videu byla zhruba o čtvrtinu nižší než čísla, která ukazovala telemetrie. Přístrojový štít auta také ukazuje nejvýše 301 mph (484,4 km/h). Pro SSC to zatím nevypadá dobře.

Automobilka na tyto otázky samozřejmě reagovala, a to v rozhovoru pro magazín Top Gear, který byl před několika dny také první, kdo zveřejnil informace o pokořeném rekordu.

„Můžete potvrdit, že všechen natočený materiál, použitý ve finálním filmu, pocházel z jedné jízdy s nejvyšší rychlostí 331 mph (532,7 km/h)?” ptá se Top Gear. Jerod Shelby, šéf SSC, odpovídá: „Ne, nemůžu. Umožnili jsme produkční společnosti vydat film, který zabíral akci při rekordním pokusu, ale ten film nikdy neměl být důkazním materiálem pro zápis do Guinnessovy knihy rekordů.”

Proč displej ukazoval výrazně nižší číslo? Taková byla jeho specifikace z výroby – víc neměl podle Shelbyho vůbec umět ukázat. To by se ale měl zastavit na 301 mph a zůstat tam, zatímco auto by dále zrychlovalo, což se ovšem nestalo. Podle Shelbyho ale není podstatný – jeho odchylka byla už při 320 km/h nějakých 24 km/h, takže s ním pro určení rychlosti vůbec nepočítali.

Původně zveřejněné video s rekordní jízdou

Skutečné měření probíhalo pomocí GPS, technologií a techniky firmy Dewetron. Ta není v oboru měření rychlosti žádným nováčkem, stejných rekordů už změřilo několik, včetně rekordu SSC Ultimate Aero z roku 2007. Nicméně firma zatím nepotvrdila, že auto opravdu dosáhlo naměřené rychlosti.

Nic z toho však nevysvětluje, proč nesedí video. To osvětluje opět Jerod Shelby, tentokrát pro americký magazín MotorTrend: „Nějak došlo k nepřesnostem při stříhání videa a musím přiznat, že tým SSC nezkontroloval přesnost videa před jeho zveřejněním. Také jsme si neuvědomili, že existovala dvě videa z kokpitu, nikoliv jedno.”

Foto: SSC North America

SSC Tuatara

Podle Shelbyho to tedy vypadá, že střihači externí firmy smíchali data z telemetrie při skutečné rekordní jízdě s videem, které ukazuje pomalejší jízdu. „Třebaže jsme nikdy nezamýšleli použít video jako důkaz, litujeme, že videa, která jsme sdíleli, nebyla přesným záznamem toho, co se 10. října stalo,” uzavírá Shelby a dodává, že produkční firma zveřejní skutečný záznam rekordní jízdy v co nejjednodušší formě a v co nejkratším čase.

Je tedy SSC Tuatara skutečně nejrychlejším produkčním autem na světě? Velmi pravděpodobně ano, ale počkejme si na potvrzení Guinnessovy knihy rekordů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám