Základní motor pro rapid, tedy tříválcová dvanáctistovka se čtyřmi ventily na válec, má sice obchodní označení MPI, s motorem HTP sdílí ale řadu technických prvků. Díky několika poměrně zásadním konstrukčním změnám se ale jedná o dva různé motory, tedy alespoň co se kultury chodu týče.

Atmosférický benzinový tříválec 1.2 MPI je evolucí motoru vyvinutého a vyráběného v Mladé Boleslavi už deset let. Koncern Volkswagen jej používá pro nejrůznější modely.

Škoda Rapid

Škoda Rapid

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Co se u verze pro rapid změnilo? Blok i hlava válců jsou stejné, MPI je vybaven protiběžným vyvažovacím hřídelem, který snižuje vibrace. Aby motor plnil emisní normu EU5 a byl kultivovanější, dostal proti 1.2 HTP jiný sací a výfukový trakt. Příjemným vedlejším efektem těchto úprav je zvýšení výkonu o 4 kW (5,4 k).

Tříválec je nyní znatelně tišší

Jak se změny projevily v praxi? Po nastartování tříválcového rapidu je okamžitě poznat, že proti 1.2 HTP ve fabii je motor kultivovanější. Nejsou cítit tak velké vibrace a agregát je i lépe akusticky utlumen. Na volnoběh točí motor 840 otáček (pokud není zapnuta klimatizace či jiný spotřebič, který zvyšuje odběr alternátoru), což je podle techniků automobilky optimální hodnota.

Porovnání 1.2 MPI, 1.2 HTP a 1.2 TSI*MPI
HTP
TSI
počet válců / ventilů3/12
3/12
4/16
zdvihový objem1198
1198
1197
výkon (kW) / otáčky
55/5400
51/5400
 63/4800
toč. moment (Nm) / otáčky
112/3750
112/3000
 160/3500
0-100 km/h (s)
13,9 
 14,911,8
max. rychlost (km/h)
175
163
 183
poh. hmotnost (kg)
1140
1095
 1155
komb. spotřeba (l/100 km)
6,1
 5,5 5,1
cena (Kč)
289 900
239 900
299 900
* parametry pro Škodu Rapid (MPI a TSI) a Fabii (HTP)

Krátká jízda na polygonu odhalila, že nový tříválec mnoho dynamiky nenabídne. To se ale dalo očekávat, od takto malého motoru nelze chtít zázraky. Cílovou skupinou je defenzivně jezdící řidič, nebo ten, který chce při nákupu auta maximálně ušetřit.

Nicméně, parametry jsou lepší než v případě fabie HTP (až na spotřebu paliva, viz tabulka), pro říznější rozjezd ale musíte motor hodně točit. V nižších otáčkách se mu moc akcelerovat nechce.

Podrobnější výsledky odhalí až podrobnější zkouška; přeci jen, spotřeba u malého tříválce bude hodně citlivá na prudší sešlapování plynového pedálu. Proti 1.2 HTP je ale evidentní vyšší kultivovanost a o něco lepší parametry akcelerace a spotřeby paliva. Otázkou je, zda v případě rapidu nepřiplatit 10 tisíc korun za verzi 1.2 TSI (63 kW). [celá zpráva]