Hlavní obsah

Někteří asijští obchodníci testují hranice, co jim u kupujících ještě projde

Právo, Jindřich Ginter
Praha

Drzost některých převážně asijských obchodníků s potravinami v centrech měst je bezmezná. Mnohdy nemají u prodávaného zboží cenovky nebo si za něj bez mrknutí oka účtují úplně jiné, extrémně vyšší ceny. Zkoušejí, co si kupující nechá líbit.

Foto: Stáňa Seďová, Právo

Ilustrační foto

Článek

Například v nově otevřené asijské samoobsluze v Praze ve Vodičkově ulici naproti tramvajové zastávce má prodejce hned u výlohy vyskládané balíky nejlevnějších balených vod. Běžná cena této značky vod je v supermarketech do deseti korun za 1,5litrovou lahev. Asijský prodejce u regálu s vodami ale neměl cenovku žádnou. Reportéra Práva prodavač šokoval, když načetl čárový kód této lahve s nejlevnější vodou a na kase se objevila astronomická suma 59 korun.

„Když nechceš, nekupuj,“ smál se jen prodejce. „Z právního hlediska nelze proti výši ceny 59 Kč za 1,5 litru vody nic namítat. Co však není v pořádku, je to, že u zboží chybí informace o ceně, aby se zákazník předem mohl rozhodnout, zda za uvedenou cenu zboží koupí, či nikoliv,“ reagovala na dotaz Práva Ivana Divišová z České obchodní inspekce (ČOI) s tím, že tímto konkrétním podnětem se bude zabývat oblastní inspektorát ČOI.

Elektronická kasa jen férově vypadá

Očividné okrádání zákazníků v malých prodejnách provozovaných podnikateli z Asie není ničím výjimečným. Principiálně to začíná připomínat praktiky pražských taxikářů z Václavského náměstí, které nedávno skrytá kamera nachytala, jak si bez okolků řeknou o 800 korun za cestu na nedaleké Staroměstské náměstí.

O kus dál, v pražské Jungmannově ulici, si další asijská samoobsluha, která spíše než prodejnu potravin připomíná sklad lihovin, za stejnou láhev účtuje „už jen“ třicet korun. Cenovka ale není nikde vidět. Když si zákazník kupuje cigarety, tak na kase vyjede o tři čtyři koruny vyšší cena, než je na kolku. Pokud se kupující diví, prodavač jen něco zamumlá, pokrčí rameny a „spokojí“ se s oficiální cenou.

Tito prodejci zkrátka spoléhají na to, že většina zákazníků si rozdílů nevšimne. Přitom na první pohled vše vypadá transparentně, mnozí zákazníkovi dokonce cenu ukazují na registračních pokladnách, vše pěkně přehledně zobrazené na počítačovém monitoru. Jenže to je jen naoko.

Z poznatků ministerstva financí vyplývá, že jsou běžně dostupné programy, které pak záznamy v pokladnách každý večer upraví, aby prodejce nemusel téměř nic odvádět na daních.

Anketa

Chodíte nakupovat do asijských večerek?
Ano
23,4 %
Ne
76,6 %
Celkem hlasovalo 4388 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám