Hlavní obsah
Úspěch při hubnutí vám zaručí upravený jídelníček společně se cvičením. Foto: Profimedia.cz

Zapomeňte na extrémní diety a zázraky. Hubnutí není snadné, ale lze ho zvládnout

Na internetu se denně objevují nové tipy a rady, díky kterým rychle a snadno zhubnete. Můžete si vybrat z obrovského množství zaručených diet a zázračných potravin. Má to však jeden háček – obvykle nic z toho nefunguje, a pokud náhodou ano, pak s následným jojo efektem. Podívejte se na nejčastější dietní fámy.

Úspěch při hubnutí vám zaručí upravený jídelníček společně se cvičením. Foto: Profimedia.cz
Zapomeňte na extrémní diety a zázraky. Hubnutí není snadné, ale lze ho zvládnout

1. Odstraňte ze stravy lepek a váha půjde dolů

Jestliže netrpíte celiakií, je nesmysl vyřadit z jídelníčku vše, co obsahuje lepek, a očekávat, že díky tomu zhubnete, protože to nebylo nikdy prokázané. Za hubnutím stojí souhra více faktorů jako celková úprava stravy včetně přemíry pečiva.

„Pokud se obézní člověk rozhodne pro bezlepkovou stravu, musí se začít zároveň zajímat o to, co jí, a s největší pravděpodobností si začne hlídat i množství jídla. Je velmi pravděpodobné, že omezenější výběr potravin bude spojený i s restrikcí příjmu energie, zvýšenou kvalitou potravin a s hubnutím, což ale nesouvisí s vyřazením lepku. Jde o celkové omezení konzumace vysokoenergetických potravin nejen obsahujících lepek, například zmrzliny, uzenin a potravin z rychlého občerstvení,“ upozorňuje nutriční specialistka Monika Bartolomějová ze Světa Zdraví.

Příznivci bezlepkové diety jako hlavní důvod pro vynechání lepku uvádějí snadnější stravitelnost bezlepkových potravin a jejich celkově menší zátěž pro lidský organizmus. „Zdravá střeva by si však měla s lepkem bez potíží poradit, pokud je strava správná, s dostatkem vlákniny. Takže pokud trpíte po jídle obtížemi, jako jsou nadýmání nebo bolest břicha, ještě to neznamená, že byste měli rovnou přejít na bezlepkovou dietu. Vaše obtíže mohou mít úplně jinou příčinu, což ale může posoudit jenom kvalifikovaný odborník,“ upozorňuje nutriční specialista Pavel Suchánek.

Lidé by si měli uvědomit, že se u bezlepkové diety vystavují riziku sníženého příjmu vlákniny, některých důležitých vitamínů a minerálních látek, zejména pak vitaminů skupiny B, což může vést k pocitu nadměrné únavy, podrážděnosti a nesoustředěnosti.

2. Jezte grapefruity a zhubnete

„Melounová, ananasová, grapefruitová, brokolicová nebo jakákoliv jiná jednostranně zaměřená dieta má společné to, že je při ní člověk v kalorickém deficitu. V případě zeleniny pak obvykle může jíst poměrně velké množství jídla, a přesto bude stále v deficitu. Je tedy logické, že začne hubnout, a dokonce se u toho nemusí ani hýbat,“ vysvětlujte Bartolomějová.

Jednostranně zaměřená dieta vede k tomu, že se při ní člověk dostává do kalorického deficitu.

Foto: Profimedia.cz

Má to však háček. Člověk při tomto stravování nepřijímá dostatečné množství kalorií a zejména všechny důležité makroživiny. „Přichází tak ve většině případů nejen o tuky, ale i svaly. Kromě toho je tento extrémní typ stravování dlouhodobě neudržitelný, takže jakmile člověk začne jíst zase tak, jak byl zvyklý, přibere a obvykle na vyšší hmotnost, než ze které vycházel,“ varuje odbornice a dodává, že neexistuje žádná zázračná potravina, po které se hubne.

Některé diety možná pomohou k tomu, abyste nejedli od rána do večera, nebo vás přinutí omezit množství přijímané potravy. To jde ale i jinak a lépe. Stejný pozor si dejte i na „osvědčené“ přípravky na hubnutí. „Pokud se někde dočtete, že produkt vyzkoušeli američtí lékaři, jeho účinky ověřili vědci z celého světa či obsahuje látky, které prokazatelně spalují tuk v těle, jděte od toho pryč,“ doporučuje obezitoložka Taťána Staňková a dodává: „Když se na tyto přípravky podíváte pořádně, zjistíte, že jde většinou o látky, které jsou běžně dostupné v lékárně a samostatně vás vyjdou mnohem levněji. Navíc většina z nich nemá na redukci váhy žádný vliv.“

3. Dejte si měsíční detox

Chcete-li mít zdravé a štíhlé tělo, cítit se spokojeně a mít dostatek energie, nemůžete počítat s tím, že vám k tomu pomůže jakákoliv časově ohraničená dieta, a už vůbec ne žádná detoxikační kúra. „Držení detoxikačních či podobně extrémních diet představuje omezenou stravu s absolutním minimem energie, což ohrožuje zdraví. Kromě toho při nich člověk ztrácí zejména svaly, nikoliv tuk,“ upozorňuje hlavní trenérka Kateřina Hollerová, z fitness centra pro ženy Contours.

Držení detoxikačních či podobně extrémních diet představuje omezenou stravu s absolutním minimem energie

Foto: Profimedia.cz

„Orgány v lidském těle (játra, ledviny, zažívací trakt, plíce, kůže, lymfatický systém) se podílejí na přirozené detoxikaci a dělají to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. K očištění těla nepotřebujeme držet žádný detox nebo používat rádoby detoxikační přípravky,“ dodává Monika Bartolomějová.

4. Sedy lehy a plank jsou nejrychlejší cestou k plochému bříšku

„Neexistuje cvičení, po kterém zhubnete pouze ve stehnech, zbavíte se madel lásky nebo získáte vypracované břišní svaly,“ upozorňuje Hollerová. Pravidelným cvičením danou partii posílíte, ale lokálně se tuku nezbavíte.

„Vždy je nutné uzpůsobit k hubnutí stravu, tedy být v rozumném kalorickém deficitu, kdy dochází k odbourávání tuku po celém těle. Co se týká cvičení, doporučuji věnovat se komplexnímu silovému cvičení alespoň třikrát týdně. Cvičit břicho můžete stejně často jako jiné svalové skupiny, tuk díky tomu ale nezhubnete,“ upřesňuje trenérka. Vhodné je zařadit vytrvalostní aktivity.

Cviky, se kterými skvěle nastartujete povánoční hubnutí

Video: Novinky

5. Vynechte silový trénink, jinak vám narostou objemné svaly

„Od svých klientek často slýchávám, že nechtějí cvičit s činkami, protože se bojí, že jim narostou svaly. Tyto obavy jsou přitom zcela zbytečné. Při budování svalů hraje významnou roli genetika, chcete-li hormony, která ženám nedovolí nárůst takových svalů jako mají muži. V případě kulturistek jde navíc o držení striktní diety, intenzivní tréninky a užívání hormonálních přípravků,“ říká Hollerová.

„Posilováním s činkami a vyšší zátěží na strojích žena získá silnější svaly, kloubní stabilitu, zvýší se minerální hustota kostí a zlepší se kardiovaskulární systém. Co je důležité, zpevnění svalů vede k urychlení metabolismu, díky čemuž budete lépe pálit kalorie. V neposlední řadě si zvýšíte sebevědomí a odbouráte stres,“ uzavírá téma trenérka.

Může se vám hodit na Seznamu:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků