Hlavní obsah
Je čas, abychom přestali počítat kalorie a začali jíst skutečné jídlo. Foto: Profimedia.cz

Tučná dieta, která funguje lépe než jiné

Lidé při hubnutí dělají řadu chyb. Podle odborníka na výživu doktora Davida Ludwiga z Harvardovy univerzity je to především tím, že dodržují velmi přísné diety, které neobsahují dostatek tuků. Tělo se tak chová naprosto jinak, než se od něj očekává.

Je čas, abychom přestali počítat kalorie a začali jíst skutečné jídlo. Foto: Profimedia.cz
Tučná dieta, která funguje lépe než jiné

Snaha vyřadit z jídelníčku tuky a nahradit je uhlovodany způsobuje podle Ludwiga hlad a přepne tělo do "módu hladovění". Ve své nové knize Always Hungry? (Pořád hladoví?) vysvětluje, že když se to stane, tělo se bouří a znovu začne kila nabírat, což vede k jo-jo efektu.

Diety zaměřené na nízký obsah tuku, které byly v oblibě v 70. letech, podle Ludwiga "nejen rozdmýchaly epidemii obezity, ale také přispěly ke kardiovaskulárním chorobám".

Představa, že všechny kalorie jsou si rovny, a vysoce kalorické tuky je lepší nahradit jinými kaloriemi, je "opravdu scestná", dodává Ludwig. Touto problematikou se zabývá už 20 let a chce ukázat, že není správný názor, podle něhož je nízkotučná strava pro člověka lepší.

Tělo šetří energii a nehubne

Ve své knize cituje například studii z roku 2012, podle níž lidé spálili denně o 325 kalorií méně, když jedli nízkotučnou stravu, než když konzumovali stravu se středním až vysokým obsahem tuku, kam spadá i středomořská strava. Obsah přijaté energie byl přitom stejný.

To je důsledkem toho, že tělo začne v "módu hladovění" šetřit energetické zásoby, což je pozůstatek dávného boje o potravu z dob, kdy jí byl nedostatek. Tajemství zapuzení hladu na co nejdelší dobu podle Ludwiga spočívá v konzumaci lahodných a vydatných jídel.

Společně s manželkou-šéfkuchařkou vytvořili celou řadu receptů na vhodná jídla, jako jsou například křehké jehněčí nožičky, pastevecký koláč s květákovou náplní či steakový salát s dresinkem z modrého sýra.

Dezerty pak doporučuje přelít domácí čokoládovou omáčkou z tmavé čokolády nebo smetany, ovšem bez přidaného cukru. Příjem cukrů a rafinovaných uhlovodanů doporučuje snížit.

S Ludwigovou teorií souhlasí například londýnský kardiolog a poradce Národního fóra pro obezitu doktor Aseem Malhotra. „Nízkotučná strava se stala jednou z největších katastrof moderní medicíny a podle mě podpořila epidemii obezity. Je čas, abychom přestali počítat kalorie a začali jíst skutečné jídlo," sdělil serveru news.com.au.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků