Hlavní obsah

S převratnými poznatky přišla nejnovější lékařská studie, která zkoumala 11 000 pacientů z 33 zemí včetně Česka. Výsledky potvrdily, že rychlý srdeční tep zvyšuje riziko kardiovaskulárních příhod, především infarktů. Ideální rytmus je do 70 tepů za minutu.

Rychlý tep zvyšuje riziko infarktu

„Dosud opomíjený tep, laiky vnímaný jako tlukot srdce, je významným ukazatelem zdravého srdíčka,“ řekl ve čtvrtek Právu profesor Petr Widimský z kardiocentra Fakultní nemocnice Královské Vinohrady v Praze. Závěry studie byly uvolněny k publikaci tento týden.

„Každý člověk si může hlídat svoje srdce jednoduchým samovyšetřením tepu na zápěstí a po opakovaném zjištění vysoké klidové tepové frekvence by měl okamžitě vyhledat lékaře. Tak lze včas odhalit závažné srdeční onemocnění,“ uvedl profesor.

Infarkt ročně postihne 16 000 Čechů

V České republice ischemickou chorobou srdeční trpí asi milión lidí. Až polovina z nich má srdeční frekvenci vyšší než 70 za minutu, což pro ně může znamenat o 46 % vyšší riziko infarktu. Infarkt myokardu pak představuje nejčastější kardiovaskulární příhodu a ročně je v Česku pro něj hospitalizováno asi 16 000 pacientů.

„Kolegové praktičtí lékaři by měli na základě nových poznatků z celosvětové studie uvažovat o plošném sledování srdeční frekvence u svých pacientů, podobně jako se sleduje hladina cholesterolu nebo krevního tlaku,“ řekl Právu hlavní koordinátor studie pro Česko profesor Jaromír Hradec ze III. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze na Karlově náměstí.

Dodal, že studie ukázala, že nový lék s účinnou látkou ivabradin, který je dostupný i v ČR, dokáže tepovou frekvenci snížit, a to i u pacientů po infarktu. Nenahrazuje ale tzv. betablokátory, což jsou léky, které se většinou používají na snížení krevního tlaku a zároveň snižují i tep.

Optimálně 70 za minutu

Optimální klidová srdeční tepová frekvence je pro většinu lidí 60-70 tepů za minutu. Vyšší zhoršuje přísun kyslíku do srdce. To může způsobit nedostatečnou funkci srdečního svalu a vést k infarktu.

Oba profesoři se shodují v tom, že každému během dne tep stoupne a je to dáno například stresem nebo fyzickou zátěží. Proto tep bychom si měli měřit v klidu, nejlépe ráno po probuzení, nejdříve však za deset minut, a to když sedíme. Jakákoli zátěž může tep mírně zvýšit.

Alkohol s mírou

Studie doporučila pro zdravé srdce jíst zdravě a nepřejídat se, denně sportovat, omezit alkohol, stres a udržovat si klidovou frekvenci tepu na 70 za minutu.

Zhruba 3 dcl suchého vína pro muže a poloviční dávka pro ženy denně podle některých studií chrání srdce proti infarktu. Vyšší dávka konzumovaná denně ale vede k vyššímu krevnímu tlaku, vyšší tepové frekvenci a srdíčko poškozuje.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků