Hlavní obsah
Organismus potřebuje asi 30 minut na to, aby zaznamenal, že už nemá hlad. Foto: Profimedia.cz

Rychlá konzumace jídla organismu vůbec neprospívá

Možná jste doma také slýchávali, abyste se s jídlem neloudali. Bohužel dodnes většina rodičů netuší, jak moc svým dětem tímto způsobem ubližuje. Rychle zkonzumované jídlo, cca do 15 minut po začátku jezení, totiž našemu organismu vůbec nesvědčí.

Organismus potřebuje asi 30 minut na to, aby zaznamenal, že už nemá hlad. Foto: Profimedia.cz
Rychlá konzumace jídla organismu vůbec neprospívá

1. Mozek nestihne zaznamenat pocit plnosti

Organismus potřebuje asi 30 minut na to, aby zaznamenal, že už nemá hlad. To vše se děje prostřednictvím hormonů v tenkém střevě, které se aktivují a posílají signál do mozku, do hypothalamu, oblasti, která kromě jiného reguluje pocit sytosti, vysvětluje pro deník Le Figaro fyziolog Gilles Mithieux.

Jestliže tedy zhltnete potravu za deset minut, budete mít ještě následujících 20 minut pocit hladu.

„Abyste náležitě vychutnali své jídlo, mělo by od prvního do posledního sousta uplynout asi 20 minut,” říká dietetička Laetitia Suissová.

2. Pocit těžkého žaludku či menší bolesti břicha

Menší bolesti žaludku jsou jedním z hlavních důsledků rychlého jídla. „Trávení začíná od etapy, kdy jídlo koušeme,” říká Suissová.

Jestliže si tedy nedáte na čas se žvýkáním jídla, nejsou potraviny dostatečně rozmělněny, když přicházejí do žaludku. Ten tedy musí ke své práci zmobilizovat více energie. To vede k bolestem v žaludku.

Abychom se vyhnuli nepříjemnostem, je vhodné dělat mezi jídlem přestávky. „Na to, abychom hovořili nebo se sami sebe ptali, jestli máme ještě hlad,” říká Suissová.

3. Pocit únavy

„Trávení vždy vyžaduje od těla mnoho energie. Proto můžete vstávat od stolu s pocity únavy. A když potraviny přicházejí do žaludku v kusech, místo toho, aby byly rozžvýkány, vyžaduje to od organismu, který je musí zpracovat, ještě více energie. Únava je tedy ještě silnější,” zdůrazňuje Suissová.

4. Špatná nálada

Podle Mithieuxe závisí kvalita našeho života přímo na způsobu, jakým se stravujeme, ale také na tom, jak potraviny trávíme.

„Deset procent neuronů našeho těla se nachází ve střevech, klíčovém prvku trávení. Je tedy zřejmé, že tento orgán má přímé spojení s mozkem. Jestliže jíme příliš rychle, střeva o tom posílají signál mozku. Ten následně pokazí naši náladu. Jestliže jíme správně a pomalu, pociťujeme klid. Způsob, jak jíme, nás definuje. Tuto etapu nelze podceňovat,” uvádí.

Co organismus naopak uvítá? 

Zajisté to, když zahájíte jídlo polévkou nebo syrovou zeleninou. „Ty jsou energeticky chudé, ale nastartují proces, který vede k pocitu sytosti. Je to také trik, jak si udržet váhu,” podotýká Gilles Mithieux.

Vhodné také je neusedat ke stolu ve vyhladovělém stavu, protože v tom případě je velmi těžké nezhltnout všechno během pár minut. Ideální je usednout k jídlu jen s lehkým pocitem hladu, radí Laetitia Suissová.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků