Hlavní obsah
Batáty neboli sladké brambory mají v oblibě nejen příznivci zdravé stravy. Foto: Profimedia.cz

Proč je dobré do jídelníčku zařadit batáty neboli sladké brambory

Batáty neboli sladké brambory patří mezi trendy potraviny, které v poslední době zažívají po celém světě boom mezi příznivci zdravé výživy. Podívejte se s námi, jaké jsou přednosti této zeleniny.

Batáty neboli sladké brambory mají v oblibě nejen příznivci zdravé stravy. Foto: Profimedia.cz
Proč je dobré do jídelníčku zařadit batáty neboli sladké brambory

Předně je zapotřebí říci, že obecně všechny brambory jsou z pohledu zdraví přínosné, protože obsahují komplex vitamínů a stopových prvků. Obsahují například velké množství vitamínu C, vitamínů skupiny B včetně kyseliny listové a selenu (v bramborách ho je více než v ořeších a semínkách), draslíku, hořčíku a železa.

Pokud je navíc budete konzumovat ve slupce, pak díky nim získáte velké množství vlákniny, a to dokonce 5krát více než obsahuje banán.

Mnozí lidé je zatracují zejména pro velké množství sacharidů ve formě škrobů, ty jsou ale podle odborníků ze společnosti Vím, co jím ideálním zdrojem energie a mikroživin, které ve spojení s vlákninou jedince skvěle zasytí.

Navíc ve srovnání s ostatními přílohami, jako je např. rýže či těstoviny obsahují výrazně menší množství kalorií, proto jsou vhodné i pro ty, kdo touží po zhubnutí.

Důležité je ale hledět na jejich přípravu. Ideální je péct je či vařit ve slupce a přitom mít na mysli: čím méně vody při vaření použijete, tím více zůstane v bramborách výživných látek.

Batáty mají ještě něco navíc

Předností batátů je, že kromě toho, co obsahují ostatní brambory, mají více barviva a tedy i více zdraví prospěšných flavonoidů, a to u všech variant těchto brambor (oranžové, žluté či fialové).

Zároveň jsou méně kalorické, jelikož obsahují i méně sacharidů než klasické brambory.

„Jejich další předností je i vysoký obsah vitamínu A, který se řadí mezi antioxidanty, jež pomáhají zvyšovat imunitu a zároveň udržují zdravou pokožku a dobrý zrak. Přičemž jeden sladký brambor obsahuje více než 100 % doporučené denní dávky vitamínu A,” vysvětluje pro Time odbornice na výživu Brigitte Zeitlinová.

Za nejlepší způsoby přípravy batátů je považováno vaření v páře, pečení a vaření. Čím kratší dobu se tak děje, tím samozřejmě lépe. Lze je přidávat i do smoothie, zahušťovat jimi polévky či omáčky.

„Z pohledu redukční diety jen dávejte pozor, aby přílohová porce sladkých brambor nebyla větší než velikost dlaně a zároveň, aby byly batáty vždy konzumovány společně s nějakým tukem kvůli obsaženým vitamínům rozpustných v tucích. Kromě zdravých olejů je můžete například konzumovat s avokádem či ořechy,” dodává sportovní výživový poradce Yasi Ansari.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků