Hlavní obsah
Obézní lidé by měli začít s pravidelným cvičením a stravou s nižším glykemickým indexem, aby předešli komplikacím, jako jsou leptinová nebo inzulinová resistence. Foto: Profimedia.cz

Opakované diety a obezita mohou způsobit inzulinovou rezistenci

Přejídání a nesprávná životospráva může mít vedle nežádoucího vlivu na zdraví další negativní zásah do organismu, a to leptinovou či inzulinovou rezistenci. Obě rezistence brání lidem s nadváhou nebo obezitou ve snižování hmotnosti.

Obézní lidé by měli začít s pravidelným cvičením a stravou s nižším glykemickým indexem, aby předešli komplikacím, jako jsou leptinová nebo inzulinová resistence. Foto: Profimedia.cz
Opakované diety a obezita mohou způsobit inzulinovou rezistenci

Inzulinová rezistence je způsobena ukládáním tuků a nejvíce ohrožuje obézní lidi. Ti, pokud ji už mají, nemohou se tukových zásob zbavit právě kvůli ní. V této situaci je nezbytné vyhledat pomoc odborníka, jenž mimo jiné doporučí redukční dietu a zvýšený tělesný pohyb.

Inzulin je hormon, který otevírá cukrům cestu z krve do svalových buněk, jež je spotřebovávají jako zdroj energie. U člověka s inzulinovou rezistencí však receptory svalových buněk na inzulin reagují nedostatečně, jsou vůči němu hluché.

Hladina cukru v krvi tedy zůstává vysoká a slinivka břišní reaguje tím, že produkuje další, nadbytečný inzulin. Tento patologický stav může vyústit nejen v diabetes, ale má také vliv na metabolismus tuků.

„Když v krvi koluje velké množství cukru, tělo nemá potřebu využívat tuk jako alternativní zdroj energie. Proto tuk přijatý v potravě nespotřebuje a rovnou jej ukládá do zásob,“ objasnila Kristýna Galová z Institutu redukce a prevence nadváhy Kompliment.

Leptinová rezistence způsobuje nepřetržitý hlad

Leptin je hormon produkovaný tukovými buňkami, který reguluje pocit sytosti. Oznamuje mozku, že mají tukové buňky dostatek energie. Při leptinové rezistenci však mají mozkové buňky sníženou citlivost k tomuto hormonu, proto se nedostavuje pocit sytosti tak rychle, jak by měl. Výsledkem je přejídání.

Foto: Profimedia.cz

„Funguje to i naopak – špatnými stravovacími návyky můžeme zapříčinit vznik leptinové rezistence. Pokud se často přejídáme, tukové buňky nabudou přesvědčení, že leptinu vytvářejí málo a zvýší jeho produkci.

Zvýšená koncentrace leptinu v krvi však může způsobit necitlivost receptorů v mozkových buňkách, takže leptinu máme v krvi přespříliš, ale pocit sytosti se nedostavuje. Tím se dostáváme do bludného kruhu leptinové rezistence,“ přibližuje vznik metabolického poruchy Kristýna Galová.

Mozek tedy neuspokojí tělo pocitem sytosti, protože si neuvědomuje, že jsme tuků přijali nad míru. Výsledkem je ukládání tuků do zásob, unavenost a pocit hladu.

Cvičením se předchází leptinové rezistenci

Při cvičení tukové buňky produkují méně leptinu než obvykle, ale na druhou stranu pohyb zvyšuje citlivost receptorů mozkových buněk na tento hormon. Stačí tedy menší produkce leptinu. Proto je cvičení účinné při předcházení leptinové rezistenci a důležité při její léčbě. Naopak tělesná nečinnost zvyšuje pocit hladu.

Prevence obou poruch
Obě metabolické poruchy vznikají jinak, ale příčiny i postup, jak jim předcházet, jsou podobné. Proto u obou poruch platí, že bychom měli jíst méně, ale pravidelně. Vybírat si potraviny s nízkým nebo středním glykemickým indexem a dostatkem vlákniny, dopřát si kvalitní spánek a pravidelný pohyb.

Příčina vzniku poruch může být podmíněna dědičně. Častěji si však tato onemocnění způsobujeme sami nekvalitní a nepravidelnou stravou, přibíráním na váze, nedostatkem pohybu i nekvalitním spánkem.

Na inzulinovou rezistenci platí strava s nízkým glykemickým indexem a pohyb

Inzulinovou rezistenci můžeme zdědit, ale velmi často si ji pěstujeme nezdravou a nevyváženou stravou, mnohdy také opakovanými dietami.

Léčba inzulinové rezistence je běh na dlouhou trať, je lepší jí předcházet správným složením jídelníčku a pravidelným pohybem.

  • Je třeba si připravit jídla s nízkým nebo středním glykemickým indexem. Do těchto kategorií patří například zelenina, většina druhů ovoce, celozrnné pečivo, hořká čokoláda s vysokým podílem kakaa nebo nízkotučné jogurty.
  • Důležitá je také pravidelnost ve stravování a příjem vlákniny, která zpomaluje vstřebávání sacharidů do krve, čímž zmírňuje inzulinovou reakci.

  • Pohyb podporuje zdraví po všech stránkách, takže není překvapivé, že pomáhá nejen předcházet inzulinové rezistenci, ale také je účinný při její léčbě. Zvyšuje totiž citlivost buněčných receptorů na hormon inzulin.

Leptinové rezistenci předcházíme pravidelnou stravou v menších porcích a cvičením

I zde je pravidlem, že lepší je problému předcházet, než jej řešit. Nejdůležitější jsou tělesný pohyb a správné stravovací návyky. Měli bychom jíst málo, ale často a pomalu. Než se totiž leptin dopraví k receptorům a mozek vyšle signál sytosti, trvá to nějaký čas.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Související články

Výběr článků