Hlavní obsah
Na výskyt cukrovky má vliv mnoho faktorů. Foto: Profimedia.cz

Konzumace slazených nápojů výrazně zvyšuje riziko cukrovky

Konzumace slazených nealkoholických nápojů ve velkém množství není doporučována dětem ani dospělým. Vedle vysokého množství cukru obsaženého v takových nápojích zvyšuje nadměrně jejich častá konzumace také riziko výskytu cukrovky v pozdějším věku.

Na výskyt cukrovky má vliv mnoho faktorů. Foto: Profimedia.cz
Konzumace slazených nápojů výrazně zvyšuje riziko cukrovky

Bohužel není žádnou výjimkou setkat se už s velmi malými dětmi, které mají kvůli benevolenci svých rodičů doslova závislost na slazených nealkoholických nápojích. Čím dříve začnou a čím více takových nápojů denně vypijí, o to větší jim hrozí riziko, že se budou v pozdějším věku potýkat s nepříjemným důsledkem – cukrovkou.

Podle odborníků už jedna plechovka denně zvyšuje relativní riziko výskytu cukrovky 2. typu o pětinu, v porovnání s jednou či dvěma plechovkami za měsíc. Opírají se přitom o výsledky nejnovější rozsáhlé studie, která proběhla mezi 350 000 jednotlivci ve Velké Británii, Německu, Dánsku, Itálii, Španělsku, Švédsku, Francii a Nizozemsku.

Zdravý životní styl je základ 

„Konzumace cukru prostřednictvím slazených nealkoholických nápojů prokazatelně riziko výskytu cukrovky zvyšuje, a to i když je tělesná hmotnost v normě. Čím více plechovek denně vypijete, tím více riziko vzrůstá. Vzhledem k narůstající spotřebě těchto nápojů v Evropě je nutné informovat veřejnost o zdravotních rizicích s tím spojených,“ vysvětluje pro BBC vedoucí výzkumu Dora Romaguera z Imperial College v Londýně.

Zvýšené riziko výskytu cukrovky je spojováno i s pitím uměle slazených nápojů, i když v menším množství. Vliv pití ovocných šťáv nebyl na zvýšený výskyt cukrovky nijak prokázán.

„Nejdůležitější z hlediska snížení možnosti výskytu cukrovky druhého typu je udržovat zdravý životní styl. To znamená omezenou konzumaci slazených potravin i nápojů, které obsahují vysoký počet kalorií,“ dodává na závěr Gavin Partington, generální ředitel společnosti British Soft Drinks Association.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků