Zatímco na internetu kolují stovky rad, jak se dobře vyspat, nic z toho nepomůže, pokud máte na spánek vyhrazených sotva pár hodin. Naučte se díky našim tipům vyrovnat s absencí spánku tak, abyste byli schopni normálně fungovat celý následující den.

Neodkládejte zvonění budíku

Odkládání nastaveného zvonění budíku je jedna z nejhorších věcí, které můžete po krátkém nebo špatném spánku udělat. Když to uděláte, můžete se dostat do hlubší fáze spánku REM, což vám následné vstávání vůbec neusnadní. Naopak se budete cítit ještě více vyčerpaní.

„Pravda je ta, že pokud jde pouze o jednu špatnou noc, tak byste ve své denní rutině neměli nic měnit. Každá změna totiž rozhodí vaše přirozené vnitřní hodiny, které se pak hůře posouvají zpět,“ uvedla doktorka Sonia Ancoli-Israelová pro Daily Mail.

Roztáhněte závěsy a žaluzie

Experti doporučují jako nejlepší způsob, jak organismus přesvědčit, že už je čas vstávat, velkou dávku slunečního svitu. Podle studie švédských vědců z roku 2016 navíc sluneční paprsky zvyšují hladinu serotoninu v mozku, což zlepšuje celkovou náladu a schopnost soustředění. Po probuzení ihned roztáhněte závěsy a žaluzie a uvidíte, že vám vstávání půjde daleko lépe.

Osprchujte se studenou vodou

Techničtí zaměstnanci z amerického Sillicon Valley tvrdí, že nejlepší budíček po ránu je pěkně studená sprcha. Ta totiž nastartuje jak organismus, tak i mozkovou činnost, dokonce podle studie z roku 2017 navyšuje výkon i obranyschopnost celého těla. Ostatně otužování je od pradávna cestou k železnému zdraví a dlouhověkosti.

Snídejte správně

Když jsme unavení, máme tendenci upouštět od zdravých návyků a místo toho sahat po bílém pečivu a dalších nezdravých potravinách. To je ale chyba, protože naše tělo potřebuje ve snídani tři složky - a to bílkoviny, vlákninu a živiny, aby dokázalo dobře fungovat.

Vyzkoušejte příště posnídat například řecký jogurt s domácí granolou a sušeným ovocem nebo vsaďte na osvědčené smoothie s ovesnými vločkami, banánem, mangem a lístky listového špenátu. Uvidíte, že se budete cítit méně plně, zato ale budete mít daleko více energie.

Zrádná káva

Snad nejvyhledávanějším pomocníkem, když se cítíme unavení, je káva. Ta sice díky vysokému obsahu kofeinu dokáže krátkodobě dodat energii, ale bohužel spánkový deficit nevyléčí, jen ho zamaskuje. Další zrádností, kterou káva způsobuje, je dehydratace. Ta je škodlivá zejména v případě, že za vaší krušnou noc může alkohol. Naše tělo potřebuje k neutralizaci alkoholu poměrně dost vody, kterou ale káva odvádí. Pokud se tedy kávy nechcete vzdát, vypijte k ní alespoň jednu sklenici plnou čisté vody.