Není dieta jako dieta. Při té středomořské se najíte dosyta, bude vám chutnat, a navíc posílíte svoje zdraví. Jaké další benefity přináší?

1. Zhubnete

Studie z univerzity v Barceloně zjistila, že u lidí, kteří se stravovali podle středomořského jídelníčku, došlo k výraznému úbytku váhy. Tato strava je totiž bohatá na „dobré tuky” (např. olivový olej), které jsou pro tělo prospěšné. Naopak lidé, kteří se zdravým tukům bránili, byli náchylnější ke špíčkům v oblasti břicha.

2. Budete žít déle

Jeden z deseti obyvatel žijící v italské vesnici Acciaroli na pobřeží Středozemního moře se dožije sta let. Náhoda? Ovšem že ne, může za to místní strava ochucená spoustou rozmarýnu, která pomáhá funkci mozku, uvádí Daily Mail.

3. Ostrá mysl

Studie uveřejněná v časopise Neurology zaznamenala větší obsah mozku u lidí, kteří se stravovali pomocí středomořské diety než u lidí, kteří se jí moc neřídili. Vliv na objem šedé hmoty mozkové mají totiž především jídelníčky s vysokým podílem ryb a nízkým podílem ostatních druhů masa.

4. Snižuje riziko rakoviny

Středomořská dieta snižuje podle výzkumů amerického ministerstva riziko rakoviny prsu o 57 %, srdečního infarktu a mrtvice pak o 29 % a diabetu druhého typu o celých 30 %.

5. Cukrovka pod kontrolou

Nedávné výsledky 20 výzkumných studií, které sledovaly více než 3000 lidí s diabetem typu 2, navíc ukázaly, že pokud chcete zhubnout a mít pod kontrolou hladinu cholesterolu a cukru v krvi, pak je středomořská dieta tou nejlepší volbou.

6. Zbavíte se léků na srdce

Lékaři tvrdí, že lidem, kteří trpí kardiovaskulárním onemocněním, by měla být předepsaná strava s vysokým obsahem olivového oleje, zeleniny a ořechů. Středomořskou dietou tak můžete omezit užívání léků, a navíc snížit riziko předčasné smrti na srdeční onemocnění o 37 %.

7. Posiluje mužství

Vědci z University of California uvedli, že uváděná dieta snižuje riziko erektilní dysfunkce a zároveň u mužů zvyšuje hladinu testosteronu. Což jistě ocení v ložnici nejedna žena.

8. Může pomoci vyhnout se ADHD

Výzkum zveřejněný v časopise Pediatrics uvedl, že děti s vysokými příjmy cukru a tuku mají sedmkrát vyšší pravděpodobnost, že budou trpět poruchou pozornosti. Ukázalo se také, že mladí lidé, kteří zřídka kdy konzumují ryby, olivový olej, ovoce a zeleninu, často vykazují symptomy ADHD.

9. Silné kosti

Ženy, které konzumují středomořskou stravu, mají až o 30 procent nižší pravděpodobnost, že se budou potýkat se zlomeninami kyčle. Vědci z Bavorska rovněž uvedli, že živiny z této stravy mohou chránit před osteoporózou.

10. Pomáhá zmírnit bolest u artritidy

Japonská studie zjistila, že dieta může potlačit příznaky revmatoidní artritidy. Další výzkumy navíc potvrdily lepší flexibilitu kyčelního kloubu a menší riziko zánětů.