Ačkoli odborníci nemohou zcela přesně potvrdit, proč tomu tak je, určité domněnky mají. Většinou poukazují na japonskou „neposkvrněnou“ stravu, kterou si tolik oblíbily i některé celebrity.

Nutriční specialistka Cassandra Barnsová se pro Daily Mail rozhodla zmapovat ty nejzdravější a nejvýživnější japonské potraviny.

Ryby

Ryby jsou vynikajícím zdrojem omega-3 mastných kyselin, které se, mimo jiné, podílejí i na udržování zdravé oběhové soustavy, především pak srdce. Jisté benefity ale poskytují také mozku, zraku a umějí redukovat zánětlivé procesy v těle. A je to právě zánět, který je charakteristický pro různá chronická onemocnění. Od artritidy, přes nemoci srdce až po Alzheimerovu chorobu.

Právě pravidelná konzumace omega-3 mstných kyselin by mohla pomoci předejít těmto onemocněním a pozitivně se podílet na prodloužení a zkvalitnění života. Jako bonus jsou ryby bohaté na selen, který hraje důležitou roli v obranyschopnosti těla, vitamíny skupiny B jsou pak vhodné pro zdraví a vitalitu mozku.

Pasty miso a umami

Jedním z tajemství pevného zdraví japonské populace by mohla být také konzumace fermentovaných sójových potravin (miso či umami pasty). Nutriční specialistka říká, že tyto „omáčky“ jsou vhodné především pro ženy procházející menopauzou. Obsahují totiž rostlinné látky fytoestrogeny, rostlinné látky, které v těle účinkují podobně jako estrogen.

Zařazení těchto potravin do jídelníčku je spojováno s nižším rizikem onemocnění rakovinou prsu a vaječníků. Miso a umami pasty jsou vyzdvihovány zejména kvůli látkám vedoucím k lepší hustotě kostních minerálů, snižují tedy riziko osteoporózy a zlomenin v pokročilejším věku. Pravděpodobně také snižují rizika kardiovaskulárního onemocnění.

„Více než sóju Japonci jedí fermentovanou variantu v podobě miso, tempehu nebo natto. Jedním z benefitů procesu fermentace je to, že isoflavonoidy se přirozeně konvertují do formy, kterou tělo lépe a snadněji zpravuje. Obsahují také vitamín K2, důležitý pro zdraví srdce a pevnost kostí,“ říká Barnsová.

Mořské řasy

Mořské řasy, jakkoli to pro vás může znít odpudivě, jsou všeobecně považovány za superpotravinu. Jsou bohaté na minerály, jód, zinek, hořčík, vápník, draslík a desítky dalších stopových minerálů, které jsou velmi důležité pro posilování imunitního systému, ale i zdraví srdce.

Matcha čaj

Brčálově zelená forma v prášku. Matcha čaj je tradiční japonský nápoj vyráběný z čerstvých listů čajovníku. Zelený čaj, a matcha obzvláště, má vysoký obsah přírodních látek, takzvaných katechinů. Ty se v těle chovají podobně jako antioxidanty, tedy neutralizují účinky volných radikálů. Ochraňují buňky a naopak brání jejich poškozování. Katechiny také pomáhají tělo chránit před degenerativním onemocněním, Alzheimerovou chorobou, chorobami srdce, ale i rakovinou.

„Kromě toho matcha obsahuje látku zvanou theanin, u které se prokázal relaxační účinek na tělo a mysl. Kromě zdravotních výhod může být také přírodním antidepresivem,“ dodala odbornice.

Pickles aneb nakládaná zelenina

Tradiční japonská fermentovaná zelenina je vynikajícím přírodním probiotikem. O jejích pozitivních přínosech pro tělo není třeba příliš dlouho diskutovat. Podporuje zažívání, trávení, ale také vstřebávání živin z ostatních konzumovaných potravin, což je samo o sobě velkým přínosem.

Fungování imunitního systému závisí na zdraví a stavu našich střev, zlepšováním střevní flóry tak logicky posilujeme imunitní obranyschopnost těla.