Změňte stravování a nenoste hodinky

Podle doktora Mariose Kyriazise, lékařského poradce z British Longevity Society, je klíčem k dlouhému a zdravému životu úplně jednoduchá věc. A to vyhýbat se rutině. Pokud si totiž lidský mozek na věci zvykne a dělá je automaticky, nepracuje a neprospívá.

Podle lékaře také tělo potřebuje stres nebo jinou stimulaci, aby se udrželo zdravé po co nejdelší dobu. Stresové situace totiž v organismu spouštějí opravné procesy, které jsou pro zdraví nesmírně důležité.

Pozor na oblečení

Gillian Haberová, psychiatrička v důchodu, se v dobách aktivní praxe zaměřovala na práci se seniory. Řekla, že ačkoliv je stárnutí z velké části genetickou záležitostí, je několik věcí, které je možné udělat, aby proces nebyl tak progresivní. Jmenuje například skoncování s kouřením, dostatek fyzické aktivity, čtení knih, které udržuje aktivní mysl a také, což je překvapivé, vyhýbání se nošení „stařeckého oblečení“.

Lékařka tvrdí, že není nutné nosit oblečení, které podle všeobecného mínění odpovídá věku. „Možná už nemůžete nosit vysoké podpatky, ale stále můžete nosit boty, které jsou módní a atraktivní,“ říká lékařka.

Podle ní není nutné převzít všechny životní stereotypy jen proto, že člověk stárne. Naopak doporučuje řídit se svým vnitřním pocitem, který může mít vliv na kvalitu života. A pokud je člověk šťastný, pravděpodobně bude i celkově zdravější.

Jezte ovoce a zeleninu a sedávejte ve stínu

Profesor molekulární biologie a dermatologie z univerzity v Newcastlu uvedl, že stárnutí velmi závisí na životním stylu a tedy i potravinách, které člověk konzumuje. Velmi doporučuje v pokročilém věku jíst potraviny bohaté na antioxidanty.

„Právě jsme dokončili průzkum, který měřil množství volných radikálů v krvi. To jsou škodlivé molekuly spojené s nemocemi a stárnutím. Zjistili jsme, že každodenní konzumace potravin bohatých na antioxidanty, jako jsou borůvky a například i rajčata, významně snižuje škody způsobené uvedenými molekulami.“

Profesor na konferenci v Londýně také potvrdil, že není zastáncem názoru ´káže vodu a pije víno´. „Dodržuji zdravou stravu, a když jsem venku, držím se spíše ve stínu, nebo zády ke slunci. Všichni přece víme, že slunce způsobuje rychlejší stárnutí pleti.“

Nezapomínejte na pohyb

Většinu lidí charakterizuje sedavý způsob života. Schopnost se pohybovat není nutná jen z fyzického hlediska, ale je také důležitá pro emocionální pohodu, která má klíčovou úlohu ve zdravém stárnutí.

Ředitelka centra pro celoživotní zdraví z University College London, Diana Kuhová, doporučila, aby si lidé, pokud je to jen trochu možné, alternativně pořídili stůl, u kterého mohou při práci stát, a pokud možno se do práce dopravovali na kole, nebo přidali více chůze.

Pozor na cukr

Snížení příjmu cukru může zabránit projevům stárnutí a může prodloužit život. Cukr totiž nepříznivě ovlivňuje vlákna kolagenu, strukturálního proteinu v kůži, řekl na konferenci profesor dermatologie z Manchesteru, Chris Griffiths. Dodal také, že snížení příjmu cukru není automatickým klíčem k delšímu životu, rozhodně ale zdravějšímu.

Nejděte přes sílu

Z úst odborníků také zaznělo, že je velmi důležité najít rovnováhu mezi zdravým životním stylem a potěšením z nově získaných návyků.

„Pečujte o své zdraví, ale nepřehánějte to. Můžete se pokusit zmírnit některé účinky stárnutí a pokusit se tak žít déle, ale nemyslím si, že se tomu lze úplně vyhnout,“ řekl Joao Pedro Magalhaes, odborný asistent z Institutu stárnutí a chronických onemocnění na Liverpoolské univerzitě.