V rámci programu bylo vyšetřeno téměř 2300 pacientů. Odborníci u nich přitom sledovali celkový cholesterol, triacylglyceroly, HDL cholesterol a LDL cholesterol. Tedy základní látky, které kardiovaskulární onemocnění organismu výrazně ovlivňují.

„V souhrnu lze říci, že téměř polovina vyšetřených mužů a žen má zvýšený celkový cholesterol a LDL cholesterol nebo snížený HDL cholesterol. Triacylglyceroly jsou zvýšeny jen u 11,7 %,“ upozorňuje MUDr. Ladislav Krajči, lékař společnosti synlab, a dodává:

„Téměř polovina z vyšetřených lidí tedy má významnou poruchu lipidového spektra. A pokud tento problém nezačnou řešit, mají velmi vysoké riziko, že v budoucnosti se jim zhorší kvalita a délka jejich života.“

Jaká opatření přijmout, abychom se vyhnuli nemocem srdce a cév?
Aktivní fyzický pohyb minimálně 30 minut denně či alespoň 150 minut týdně.
Při nově diagnostikovaném diabetu 2. typu a souběžně léčené hypertenzi a současném BMI > 25 kg/m2 je doporučena redukce hmotnosti pacienta o 5 %.
Úprava spotřeby alkoholu s maximem 2 dcl vína či 0,5 l piva denně.
Snížení spotřeby volných cukrů ve stravě.
Zvýšení vlákniny ve stravě.
Snížení celkového příjmu tuků a nahrazení nasycených tuků tuky nenasycenými.
Odvykání až zákaz kouření.
Každodenní spotřeba zeleniny a ovoce.

Co je cholesterol

Cholesterol je přirozenou součástí našeho těla. Je důležitý pro tvorbu hormonů a vitamínu D. Svou roli sehrává i v odbourávání tuku. Přestože se bez něj nedá žít, jeho velké množství vede ke zdravotním problémům.

Rozlišujeme dva základní druhy cholesterolu – HDL, který nazýváme „hodný” a LDL, kterému říkáme „špatný”.

HDL cholesterol brání usazování tuku v tepnách a naopak LDL cholesterol se usazuje na stěnách cév a způsobuje, že má krev tendenci vytvářet sraženinu, která pak cévy ucpe a dojde k infarktu či mrtvici.

HDL cholesterol lze zvýšit fyzickou aktivitou a zdravější vyváženou stravou. Pokud se to nemocnému podaří, pak tím podpoří i snížení špatného LDL cholesterolu.