Chcete-li zvýšit svůj příjem čerstvé zeleniny a ovoce, pak je pro vás nejvhodnější odšťavňovač, ale pokud hledáte formu, jak nahradit zdravé a přitom plnohodnotné snídaně či svačinky, zvolte přístroj na smoothie.

Výhody a nevýhody odšťavňování

Hlavní výhodou fresh džusů je příjem vysokého množství vitamínů a minerálů, které posilují imunitu a bojují proti oxidačnímu stresu v těle. Navíc tyto živiny se tímto způsobem rychleji a lépe vstřebávají.

Navíc touto formou jsou mnozí lidé schopni zkonzumovat i takové druhy ovoce a zeleniny, které jinak nejedí. Například kapusta a řepa jsou plné živin, jako je vitamín K a vitamíny skupiny B, a přitom je běžně do svých jídelníčků zařazuje malé procento lidí.

Nevýhodou odšťavňování je ale odstranění nerozpustné vlákniny. Tudíž je nutné do jídelníčku doplnit buď ještě další ovoce a zeleninu či jiný druh vlákniny. Denní množství vlákniny by se mělo pohybovat kolem 25 gramů.

„Naopak nápoj bez vlákniny ocení ti, jimž slupky apod. způsobují zažívací problémy,” upozorňuje Radek Pajič, osobní trenér a výživový specialista BOMTON Power Concept, a dodává:

„Fresh džusy nelze volit ani jako náhradu jednoho jídla, jednak neobsahují zmíněnou vlákninu, ale ani potřebné množství bílkovin, které zasytí organismus.”

Naopak džusy mohou být ideální volbou v případě detoxikace organismu. „Ideální je dát si týden na ovocných a zeleninových šťávách. Nahrazení pevné stravy lisovanou zeleninovou šťávou nejen dodává spoustu vitamínů, minerálů a živých enzymů, ale v kombinaci s dalšími technikami umožní zhojení střevní propustnosti, a tím pomáhá řešit mnohá autoimunitní onemocnění, záněty a zažívací problémy,“ vysvětluje Lukáš Bulín z Centra Koldín, jež se zaměřuje na alternativní medicínu a detox.

Výhody a nevýhody smoothie

Předností smoothie – nápoje vzniklého umixováním hned několika surovin je především pestrost přijímaných nutričních látek. Na rozdíl od fresh šťávy obsahuje i vlákninu a pokud přimícháme i mléko, mléčné produkty, samotný protein, případně rostlinné nápoje (mandlové, rýžové, sójové mléko apod.) či různá semínka, pak obsahuje i tolik důležité bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a svou pestrostí a výživovou hodnotou tak může vydat za jedno jídlo.

„Pomocí smoothie navíc opět můžete zkonzumovat zdravé suroviny, které jinak nevyhledáváte, tudíž získáte i více výživných látek. Děje se tak často při kombinaci ovoce a méně oblíbené zeleniny,” vysvětluje Radek Pajič.

Pokud do smoothie nebude přidávat další cukr (sirupy, med), slazené mandlové mléko či příliš mraženého ovoce, pak může být i dobrou volbou při redukčních dietách, jelikož dokáže organismus zasytit na delší čas.

V případě, že si smoothie  jakýmkoli způsobem doslazujete, pak si uvědomte, že i takovýto na první pohled zdravý nápoj zvyšuje hladinu cukru v krvi, což způsobuje, že velmi rychle začnete mít opět hlad.

„V obou případech zpracování ovoce a zeleniny dávejte pozor na jejich řádné očištění, vyhnete se tak mnohdy nepříjemným obtížím,” radí Radek Pajič a dodává:

„Opatrní by měli být i diabetici, u nichž může nastat jak u freshe, tak smoothie problém s hladinou cukru v krvi. Zejména u smoothie pak mohou nastat problémy se zažíváním v důsledku vyššího příjmu vlákniny. Pokud se tedy už rozhodnete pro jakoukoli variantu, přistupujte při jejich zařazování do jídelníčku postupně a s notnou dávkou opatrností.”

Pozor na kombinace 

Podle doktora Herberta Sheltona by se nemělo kombinovat ovoce se zeleninou, jež obsahují vysoké množství škrobu – mrkev, červená řepa, brokolice a cuketa.

Jídlo s vyšším obsahem škrobů by mělo být konzumováno zvlášť, jelikož škroby se štěpí působením jiných enzymů, než které jsou používány pro jinou skupinu nutričních látek.

Kombinování jídel s obsahem škrobu s ovocem může způsobit kvašení a plynatost.