Nedostatek spánku

Pokud jste v noci málo a špatně spali, nebo jste nemohli usnout, je pravděpodobné, že chorobná touha po jídle pramení právě z toho. Ti, kteří nejdou včas spát, následující den sní o 248 kalorií víc, než ostatní, kteří dodržují pravidelný a dostatečný spánkový režim, zjistil průzkum časopisu Obesity.

Vyčerpání také mohlo za to, že dvakrát tolik konzumují šumivé sladké nápoje, kalorické jídlo z fast foodů a jen velmi málo čerstvého ovoce a zeleniny.

Vědci tvrdí, že nepravidelný spánkový režim i poruchy spánku mohou mít přímou souvislost s obezitou. Naruší se totiž hladina hormonů, které tělu říkají, že má nedostatek energie a tak ji musí dočerpat z potravy.

U lidí, kteří spí méně než pět hodin denně, bylo prokázáno, že mají o 50 % vyšší pravděpodobnost obezity, než ti, kteří si dopřávají osmihodinový odpočinek, píše Dailymail.

Příliš mnoho sacharidů k večeři

Pokud se i po kvalitním spánku cítíte vyčerpaní, zamyslete se nad tím, co jste měli předchozí den k večeři. Rafinované sacharidy (pizza, česnekové pečivo, nebo třeba koláč) se rychle stráví a přetransformují se na glukózu. Cukr v těle tedy nejen rychle stoupne, ale zároveň i rychle klesá. To znamená, že po probuzení si tělo žádá spotřebovanou glukózu co nejdříve doplnit.

Odborníci proto radí kombinovat komplexní sacharidy (hnědá rýže, celozrnné pečivo, těstoviny), které se zpracovávají pomalu, společně s proteiny (maso, ryby, ořechy), které jsou pro tělo také obtížněji stravitelné.

Uvnitř těla, konkrétně ve střevech, jsou malé senzorové buňky, které detekují, kolik bílkovin a sacharidů jsme snědli. Protein tyto buňky stimuluje silněji než sacharidy, což je důvod, proč je daleko těžší sníst příliš mnoho masa, než příliš mnoho pizzy. Proto je třeba do jídla zahrnout i bílkoviny, aby si mozek nadiktoval, kdy má dost a na druhý den ráno jste nepociťovali nekontrolovatelné pocity hladu a chutě.

Večírek s přáteli

Alkohol a ranní kocovina může být také důsledek toho, že vás během dne přepadají velké chutě. Výzkum ukázal, že pouhé tři sklenky vína mohou snížit hladinu hormonu „hladu“ leptinu až o 30 %.

Protože je ho najednou nedostatek, tělo si žádá potravu. Kvůli alkoholu ale zaměstnáte i játra, která alkohol v noci odbourávají a tak přes noc nebyla schopna dodat vašemu tělu dostatek glukózy.

„Kvůli alkoholu mozek po ránu postrádá běžnou hladinu glukózy a potřebuje ji doplnit, aby mohl normálně fungovat,“ vysvětluje endokrinolog z Cambridgeské univerzity, profesor O´Rahilly důvod, proč může alkohol a ranní kocovina za ´přepadávání´ ledničky.

Nesprávný pitný režim

Říká se, že hlad je převlečená žízeň a doopravdy na tomto tvrzení něco pravdy je. Když je tělo dehydratované, nesprávně funguje část mozku, která reguluje chuť k jídlu, a dožaduje se potravy. Ve skutečnosti ale potřebujeme jen svlažit hrdlo vodou.

„Naše tělo je z 60 % tvořeno vodou a všechny buňky ji potřebují. Pokud jsme ale dehydratovaní, společně s tím se vyskytne i únava, náladovost a ztráta koncentrace.

A právě nedostatek tekutin si mozek může vyložit jako nedostatek potravy, protože má na tělo podobné účinky. Aby se tělo vyhnulo tomuto zmatku, je ideální pít alespoň dva litry neslazených tekutin denně,“ doporučuje odborník na výživu Rhinnon Lambert.

Blížící se perioda

Znají to asi všechny ženy. V období před měsíčky je snad nejtěžší odolat pokušení na sladké.

V druhé polovině menstruačního cyklu totiž stoupá hladina pohlavního hormonu progesteronu, jak se tělo připravuje na případné těhotenství a prokrvuje dělohu. Jako součást této přípravy se ale společně s tímto procesem spouští hormony hladu, které tělo přesvědčují, aby více jedlo a mělo tak rezervy k růstu dítěte.

Ve studii uvedlo téměř 75 % žen, že cítí velké chutě k jídlu těsně před tím, než se dostaví pravidelná měsíční perioda. Přes 56 % pak neodolá pokušení během měsíčků a téměř 27 % ovládají chutě i po menstruaci.