Na podzim se příroda stahuje do sebe a dotváří zásoby na zimu, přičemž všechny přebytky, které nezpracuje, většinou shnijí či zplesniví, což se děje i v našem těle. V důsledku těchto procesů dochází k oslabení imunitního systému a prohloubení zdravotních problémů.

Na podzim jsou nejcitlivějšími orgány plíce a střeva, a pokud se o tyto orgány budeme dobře starat, pak z toho budeme těžit i přes celou zimu. Proto je dobré i na podzim tyto orgány detoxikovat.

„Vyčistit si střeva od hnilob a plíce od hlenů - budeme-li zahleněni, je to ta nejlepší živná půda pro viry a bakterie,” vysvětluje Eva Cikritová z projektu JímeJinak.cz.

Důležitá změna stravování

Detoxikace ještě neznamená hladovět. Jde jen o změnu jídelníčku, kdy se minimalizují či zcela vypustí potraviny, jež organismus ochlazují (cukr, sladkosti, med, tropické ovoce, mléčné výrobky, studený tuk – olej, máslo, zmrzliny apod.) a překyselují (tvrdé sýry, vejce, ryby, sůl).

„Nebezpečí potravin, jež překyselují organismus, je v tom, že tělo se s touto změnou pH vyrovnává tak, že k tomu spotřebovává obrovské množství minerálů, které pak začnou v organismu chybět,” dodává Eva Cikritová.

Základem jídelníčku by tak měly být potraviny:
Obiloviny - ideální rýže – střídání různých druhů – jáhly, pohanka a ječmen (kroupy), perličkový ječmen (dokáže rozpustit usazeniny v těle), oves
Luštěniny – nejlepší je cizrna, hrách, čočka …
Olejnatá semínka
Ořechy, mandle
Zelenina - ideálně dýně, zelí (kvašené), kapusta, celer, cibule (všechny druhy a ve velkém množství), řepa, ředkve (rozpouští tuky a zlepšují trávení)
To, co dodává pikantní chuť - křen, česnek, zázvor, chilli
Koření – dobromysl, rozmarýn, tymián

Na podzim je vždy dobré nekonzumovat syrovou zeleninu, ale pouze tepelně upravenou.

„Syrová zelenina nás opět velmi ochlazuje. Pro přípravu využívejte i koření. Jednoduchá rada, pokud jste v kanceláři a nemáte možnost si třeba ke svačině uvařit zeleninu. Pak si ji nakrájejte, dejte do misky nebo do talíře a zalijte horkou vodu. Nechte tak 3 minuty a pak můžete jíst. Tím se „chlad“ z daných potravin trochu snížil a potraviny jsou na podzim a v zimě vhodnější,” radí výživový specialista a kouč Martin Škába a dodává:

„Dále je potřeba se zaměřit na vyloučení konzumace citrusů v podzimním období. Banány, citrony, mandarinky, pomeranče, grepy. Opět náš imunitní systém velmi ochlazují. Když už nevydržíte, dát si banán, využijte síly koření. Pokud si dáte např. skořici, která má silný zahřívací účinek, pak se sníží ´chladivost´ např. banánu. Dle tradiční čínské medicíny je vhodné se naučit kombinovat potraviny, tak vařit a kombinovat koření.”

Velmi důležitý je i pitný režim. Ideální je pít nápoje v pokojové teplotě a tedy ne příliš horké, ani ne studené. Asi nejlepší je čistá teplá voda, ale hodí se i bylinkové čaje, případně teplý jablečný mošt zředěný vodou apod.

Během detoxikace by se měly naopak zcela vyloučit - káva, zelený i černý čaj a alkohol v jakékoliv podobě.

Zázračné polévky a omáčky

Málokdo z nás si uvědomuje, že žijeme v relativně suchém podnebném
pásu. To je jeden z důvodů, proč se v tradiční české kuchyni tolik používají omáčky a polévky. Ne každý národ je totiž zvyklý mít na oběd jak polévku, tak i hlavní jídlo. U nás to je, a je to proto dobrý důvod.

„Dostávat do těla tekutiny přes stravu je velmi výhodné. Nezatížíme tak ledviny, protože voda ze stravy se vstřebává až v tlustém střevě. To samozřejmě neznamená, že nebudeme pít! Ale že není nutné se přepíjet a pít litry a litry tekutin, abychom byli zdraví. Naopak, všeho moc škodí a tak i přijímání příliš velkého množství tekutin není zdravé,” vysvětluje Helena Jirsová z Jímejinak.

Na podzim jsou omáčky a polévky pro náš organismus o to důležitější, jelikož mezi nejzatíženější orgány patří tlusté střevo a plíce.

„Například příliš suchá strava poškozuje právě plíce. Je potřeba vzít v potaz jak naše klimatické podmínky, tak energie, které v přírodě vládnou právě na podzim. V prvním případě to znamená celoročně právě ony polévky a omáčky, ve druhém případě fakt, že už se potřebujeme zahřívat. A protože tekutiny nás ochlazují, nebudeme to s nimi přehánět.

Nápoje by i proto měly být teplé a strava vodnatá. Ale zase ne stejně vodnatá, jako
tomu bylo v létě, kdy jsme tekutin potřebovali víc a dokázali jsme je efektivně využít. Nyní by nám nadbytek vláhy příliš neprospěl. Jestli jsme v létě zeleninu napařovali, talíře doplňovali presovanými saláty a polévky byly řídké, tak na podzim zeleninu povaříme víc a omáčky a polévky zahustíme,” dodává Cikritová.

Co dalšího pomáhá

Smích - je ten nejlepší posilovač a čistič plic, ale i duše. „Kromě toho smích posiluje imunitu, tím podporuje odolnost vůči infekcím i vzniku nádorů. Prohlubuje dech, posiluje kardiovaskulární systém, prokrvuje tělo, povzbuzuje svalstvo, omlazuje a prodlužuje život,” upozorňuje doktor Sheldon Cohen z Carnegie-Mellonovy univerzity v americké Pensylvánii.

Což se hodí nejen nemocným, ale i zdravým lidem jako ta nejpřirozenější prevence. Čím je smích intenzivnější, hlasitější a delší, tím více svalů se do této činnosti zapojuje. Smích dokáže i mírnit bolest a urychluje proces hojení. Kromě toho aktivuje i části mozkové kůry, které jsou propojené s pohybovým aparátem. Proto si třeba při nachlazení pusťte komedii, a ne horor. Uvidíte, že se vám uleví.

Zpěv - velmi podobně jako smích působí i zpěv.

Probudit svou vnitřní sílu - Abychom se v náročném podzimním období cítili co nejlépe, je třeba v každém z nás probudit svou vnitřní sílu.

„Každý z nás má obrovský potenciál, jde jen o to si jej uvědomit a znovu ho objevit, rozvinout a využít. Dobré je položit si tyto otázky: „Jsem opravdu tam, kde jsem vždy chtěl/a být? Nemám náhodou „kouli u nohy“? A pokud ano: „Kdo nebo co je tou koulí?“ „Co udělám pro to, abych se cítil/a volný/á a nenechal/a se vláčet tam, kam nechci?“ Už samo odhodlání něco změnit vás bude motivovat,“ doporučuje koučka Radka Paálová z Profit management ČR.

Obklopit se slunečními barvami - Vymalujte si byt nebo kancelář, obnovte šatník veselými barvami a zahalte se do přírodních materiálů, jako je hedvábí nebo len. Sepětí s přírodou vám udělá dobře. Okrová, oranžová, hráškově zelená, žlutá, červená – všechny tyto barvy rozsvítí prostor nejen okolo nás, ale především v našem nitru. A rozhodně nám zvýší životní elán, doporučuje Radka Paálová.

Pobyt na čerstvém vzduchu - každý den buďte co nejdéle venku na čerstvém vzduchu. Svižná chůze, jízda na kole a jakákoliv další aktivita venku nám pomáhá nejen k lepší kondici, ale také k zefektivnění detoxikace. Výdechem se tělo zbavuje největšího množství toxinů.

Studená sprcha po ránu - Vaše imunita bude velmi povzbuzena, pokud se již nyní začnete postupně sprchovat vlažnou vodou a budete pomalu snižovat teplotu. To můžete dělat 2x denně. Vaše tělo si bude lépe zvykat na chlad.

Více informací k podzimní detoxikaci včetně ukázkového jídelníčku naleznete na http://www.jimejinak.cz/2015/09/jak-upravit-jidelnicek-na-podzim/; http://skaba.cz.