Pohodlné, atraktivní, normální – tak nějak by se dal popsat způsob zdravějšího stravování, aniž by se musel člověk výrazněji omezovat v jídle, uvádějí odborníci z Cornellovy univerzity.

Souhrnná zpráva sdružující výsledky 112 různých studií uvádí, že jedním ze způsobů, jak toho docílit, je mít zdravé potraviny vždy na dosah ruky. Je to logické, když budete mít u každého jídla na talíři čerstvou zeleninu, sníte jí pravděpodobně více, než když bude schovaná v lednici nebo nebude doma vůbec. A pro nezdravé věci, jako jsou brambůrky a různé další pamlsky, nezbyde už tolik místa.

K tomu pak ještě stačí dodržovat pár drobných rad a žádná drastická dieta nebude potřeba, píše server Health.

Pohrajte si se vzhledem 

Při zmínce zařazení zdravějších potravin, ovoce a zeleniny do jídelníčku ne každý zaplesá blahem. Přitom existuje metoda, jak docílit jejich častější konzumace. Stačí si pohrát se vzhledem a způsobem servírování, cituje studie odborníky z Oxfordské univerzity.

Dokládají to i testem, při kterém nabízeli dobrovolníkům různé saláty. Jedna ze skupin salátů doslova připomínala umělecké dílo, a to jak vzhledem, tak i barevností. Ve druhé skupině si lidé připravující pokrmy pohráli pouze s úpravou a vše seřadili do úhledných řad. Třetí skupina pak nabízela saláty v klasické podobě.

Umělecky utvořený salát byl hodnocen jako nejlepší, také si ho objednalo o 20 procent více lidí než ostatní druhy. Vysvětlení pro to je jednoduché – jíme také očima. Proto čím lákavější a krásnější na pohled bude jídlo, o to více ho lidé sní, i když to bude zdravější varianta něčeho, na co jsou běžně zvyklí.

Na nákup s plným žaludkem 

Jak odolat svodům v podobě nezdravých pochutin plných kalorií? Nekupovat je. A jak toho docílit? Choďte do obchodu s plným žaludkem, nikdy hladoví. Chcete-li tedy zmírnit negativní dopady toho, že s sebou domů přivezete spoustu sladkostí a tučných potravin, dejte si před nákupem alespoň něco k jídlu.

Studie dokládají, že alespoň s částečně zaplněným žaludkem lidé nakoupí až o 20 % méně nezdravých věcí.

Nepodceňujte denní světlo 

Čistě z vědeckého hlediska ovlivňuje tělesnou hmotnost také načasování, intenzita a délka, po kterou jsou lidé vystaveni dennímu světlu, uvádí zpráva vědců z Northwesternské univerzity.

Čím více a čím dříve během dne jsou mu vystaveni, o to nižší mívají hodnotu BMI (index tělesné hmotnosti). A to bez ohledu na cvičební režim, příjem kalorií nebo věk.

Světlo totiž ovlivňuje specifické rytmy těla, které řídí metabolismus a následnou regulaci hmotnosti.

Soustřeďte se pouze na jídlo 

Při stravování a následném přibírání na váze nemusí mít mnohdy ani takový vliv přímé složení stravy jako spíše stav, ve kterém se jídlo konzumuje. To znamená, že čím více se bude člověk u jídla rozptylovat, tím více toho sní.

Nejlepší strategie je plně se soustředit na pokrm na talíři, a to i když člověk obědvá například v práci u počítače. Žádná kontrola e-mailů, žádné bloumání na sociální síti, pouze vychutnávání jídla.

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz: