Tvorbu serotoninu lze podpořit potravinami, které obsahují aminokyselinu L-tryptofan. Patří sem například kuřecí a krůtí maso, kešu, mléčné výrobky, banány, zelená zelenina, losos a tuňák.

Produkci serotoninu podporují také vitamíny skupiny B – B6, B9 (kyselina listová) a B12, a vitamín C. Hořčík posiluje nervy a je vhodný při zvýšené duševní zátěži a stresu.

Není štěstí jako štěstí

Ani s potravinami „dobré nálady“ to ale není úplně jednoduché. Najdeme mezi nimi takové, které plně vyhovují požadavkům zdravého životního stylu (celozrnné pečivo, ořechy, ryby, drůbež, listová zelenina), ale i potraviny ze zdravotního hlediska sporné (vejce, sýry, červené maso, sladkosti, zejména čokoláda).

Hladinu serotoninu zvyšuje i alkohol, účinně, ale velmi zrádně. V prvních fázích hladina hormonu, tudíž i dobrá nálada, příkře stoupá. Serotonin se však přestává rychle uvolňovat a tělo vyžaduje stále další a další dávku alkoholu.

„Obzvláště ve večerních hodinách, kdy už nepůsobí výrazný stimulátor serotoninu – denní světlo – máme potřebu hladinu hormonu štěstí sami zvedat. V případě nutnosti je tedy vhodné doplnit ‚rozumné‘ potraviny štěstí. Alkohol nebo tabulka čokolády rozhodně nejsou nejlepším řešením, a proto je lepší sáhnout například po malé hrsti mandlí,“ vysvětluje Ing. Monika Bartolomějová, absolventka Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, nutriční specialistka a odbornice Světa zdraví na Komplexní nutriční typologii.

Pokud jedinec bude upřednostňovat rozumné potraviny štěstí, pak velmi záhy i zhubne. „Je známo, že šťastní jedinci spálí mnohem více energie a přitom nemají na jídlo ani pomyšlení,” vysvětluje Shaun Anchor, autor knihy Výhody štěstí.

Potraviny podporující dobrou náladu
Banány - jsou opravdovým přírodním antidepresivem. Obsahují tryptofan, cukry, draslík a mnoho dalších vitaminů a minerálních látek. Při podpoře tvorby serotoninu jsou mezi ovocem skutečnými šampióny.
Borůvky, jahody – oba dva druhy ovoce obsahují vysoké množství vitamínu C, antioxidanty a další účinné látky. Organismus čistí, zbavují ho únavy a detoxikují.
Mandle – prostřednictvím vysokého obsahu železa podporují tvorbu červených krvinek. Díky hořčíku, kterého mají vysoké množství, mají antidepresivní účinky, dobře fungují i proti krátkodobému podráždění a zlepšují náladu.
Tuňák, losos – obsahují aminokyselinu tryptofan, která významně podporuje tvorbu serotoninu. Omega 3 mastné kyseliny zabraňují pocitům smutku, úzkosti, zlepšují spánek. Jsou zdrojem vitamínu D, který je stimulantem dobré nálady.
Špenát – obsahuje vysoké množství hořčíku. Zlepšuje koncentraci a duševní výkon. Vitamíny řady B podporují tvorbu serotoninu, tudíž dobrou náladu a psychickou stabilitu.
Kapusta – vyznačuje se obdobnými účinky jako špenát. Obsahuje také mnoho vitaminu C a podporuje nejen dobrou náladu, ale chrání tělo také před nemocemi.
Rajčata – obsahují antioxidant lykopen. Působí jako prevence onemocnění, navíc podporuje pozitivní mysl. Rajčata také obsahují hořčík, draslík a kyselinu listovou.
Kakao a čokoláda – jsou bohatým zdrojem hořčíku, stimulují a revitalizují organismus. Kakaové boby obsahují látky, které mohou způsobit až euforii. Vedle toho se v čokoládě nachází také tryptofan, základní látka pro tvorbu serotoninu.