Odborníci zabývající se spacími návyky již delší dobu upozorňují, že nepravidelný spánek může velmi negativně ovlivňovat lidské zdraví. Například zhoršovat pozornost a celkové soustředění, může ale také stát za zvýšeným rizikem úrazů či výskytem závažnějších nemocí u dospělých.

Spánkové poruchy se ale stále častěji dotýkají i mladistvých a menších dětí. U nich je na vině většinou moderní technika, kterou děti stále více používají, a to i chvíli před spaním.

Přitom lékaři důsledně doporučují, aby minimálně hodinu před ulehnutím do postele děti nepoužívaly mobily nebo tablety, ani nekoukaly na televizi. To všechno může prodlužovat dobu, za kterou se jim pak následně podaří usnout.

U mladších dětí je navíc z hlediska vývojového nedostatek opravdu kvalitního spánku velkým rizikem do budoucna.

Máte chvilku? Zdřímněte si 

Negativní dopady spojené s dlouhodobějším nedostatkem spánku se ale dají alespoň částečně eliminovat, jak naznačila nová studie. Podle ní je prospěšné i krátké, například půlhodinové nebo hodinové zdřímnutí, které dokáže nahradit alespoň něco ze spánkového deficitu, uvádí server Express.

Navíc i krátký odpočinek, například odpoledne, pomáhá odbourávat stres, posilovat imunitní systém a obnovovat hormonální rovnováhu organismu.

Výsledky studie, kterou provedli odborníci z pařížské univerzity Sorbonna, byly publikovány v odborném časopise Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.