Pohodlí osmi a více hodin spánku si v současné uspěchané a hektické době může dopřát pravidelně jen málokdo. Občas se mnozí z nás přemluví k tomu, aby alespoň párkrát v týdnu uléhali do postele dříve, než je obvyklé.

Není ale bohužel pravidlem, že čím dříve půjdete spát, o to rychleji usnete. Naopak. Řada lidí si stěžuje lékařům na to, že by chtěli spát déle, ale nemohou, protože jednoduše leží v posteli a nemohou lidově řečeno „zabrat”.

Nejde o stav nijak výjimečný. Na vině může být mozek, který jednoduše i bez našeho vědomí neustále zpracovává řadu informací získaných během dne.

Rady, co v případě, že nemůžete usnout, udělat, přinesl server Women´s Health magazine.

Ven z postele

Půlhodina či více v peřinách, neustálé převalování a spánek stále nepřichází. V takovém případě bude nejlepší, když vylezete z postele. Najděte si nějaké klidné místo s tlumeným světlem, nejlépe zcela mimo ložnici.

„Když nemůžete ani po delším čase v posteli usnout, znamená to, že se vaše tělo jednoduše ještě nedostalo do spacího režimu. Je tak dobré zkusit aktivity, které tělo i mysl uklidní a pomohou navodit stav ke spánku,” vysvětluje Shelby Harrisová, ředitelka Behavioral Sleep Medicine na Montefiore Medical Center v New Yorku.

„Zkuste si vzít knihu nebo časopis, posaďte se někam, kde není přímé ostré světlo, a chvilku relaxujte. Jakmile se začnete cítit unaveni, nebo se vám budou klížit oči, honem zpátky pod peřinu,” dodává.

Zapomeňte na resty

Častým důvodem toho, proč nemůžete usnout, může být neustálé podněcování mozku k činnosti. Přemýšlení o tom, co jste nestihli v práci, nebo naopak, co musíte hned druhý den udělat, totiž na klidu moc nepřidá.

Zkuste tak opravdu alespoň večer, když už toho stejně moc nevyřešíte, vypnout, a o ničem nepřemýšlet. Možná se vám bude usínat lépe.

Pokud máte strach, že něco do rána zapomenete, zkuste si to napsat v bodech na papír. Tak budete víc v klidu a můžete bez starostí usínat.

Nekoukejte na hodiny

Jak pronesli slavní i méně známí jedinci, čas je darem i prokletím. V případě, že nemůžete usnout, jednoznačně tím druhým. Opakovaným hypnotizováním budíku či hodin a trápením se, jak už je pozdě, to moc nevylepšíte.

„Když nemůžete usnout, nekoukejte na hodiny, nejlépe je dejte zcela z dohledu. Nebudete si tak vizuálně připomínat, jak dlouho nemůžete usnout,” vysvětlil Carl Bazil, ředitel Division of Epilepsy and Sleep na Columbia University College of Physicians and Surgeons.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: