Dávno pryč jsou doby, kdy bylo v obchodě k dostání jen několik základních potravin, se kterými si museli lidé chtě nechtě vystačit. Současnost nám nabízí nepřeberné množství přípravků na hubnutí, zdravých potravin, a etikety hlásají, co je pro nás nejlepší.

V době, kdy se svět celosvětově potýká s epidemií obezity, se přesto najde řada lidí, kteří chtějí pro své zdraví něco udělat a chtějí zhubnout. Při jejich rozhodnutí hraje důležitou roli nejen dostatek pohybu, ale právě i zdravé stravování.

Podle čeho ale poznat zdravé potraviny a přísady k přípravě? Když pomineme fakt, že ne každý má čas dojít si za odborníkem, který mu bude ochoten sdělit podrobné složení rohlíku či oleje až po například hotová jídla, pak se většina lidí musí spolehnout na své vlastní zjištění a také na to, co se na výrobcích píše.

Většině pak stačí k výběru, když nějaký výrobek nese označení „zdravý nebo fit“, a má za to, že tohle je ta správná volba. Kdyby se ale kupující podívali na podrobné složení, možná by se zděsili.

Server Women’s Health magazine přinesl přehled některých oblíbených přísad na vaření, které možná nesou označení zdravé, ale při jejich častějším používání rozhodně příliš nezhubnete.

Kokosový olej 

Před nedávnem se do popředí zájmu doslova vyšvihl kokosový olej, který slaví úspěchy nejen v kosmetickém odvětví, ale i ve stravě jako zdravější náhražka různých klasických olejů. Jak ale varují odborníci, ani s tímto olejem by se to nemělo rozhodně přehánět. Pouhé dvě lžíce údajně obsahují 200 kalorií a 16 gramů srdci neprospívajících nasycených tuků (daná hodnota tvoří 80 procent doporučené maximální denní dávky).

Při pravidelném používání tak svému zdraví moc nepomůžete.

Bezlepkové potraviny 

Lidé s alergií na lepek, obsažený v mnoha potravinách, jistě s nadšením vítají, že ve dnešní době je již na trhu řada věcí, které lepek neobsahují (gluten free – anglické označení). Jakkoli jsou ale tyto potraviny pro lidi s alergií na lepek vhodné, neznamená to, že jsou vždy nejzdravější a vhodné pro všechny, uvedla Jaclyn Londonová, dietoložka v Mount Sinai Hospital v New Yorku.

Podle jejího vyjádření není například velký zdravotní rozdíl mezi bezlepkovými těstovinami a klasickými vaječnými. Podobné je to i s chlebem, sušenkami a dalšími produkty. Největší zdravotní účinek bezlepkových produktů tak nadále zůstává jen v tom, že v nich není lepek, který citlivějším jedincům činí při častější konzumaci problémy.

Rajčatová omáčka 

Rajčatová omáčka je i v českých domácnostech oblíbenou přísadou do některých jídel. Jakkoli může být chutná, i u ní platí, že co značka, to jiné složení. Je tak více než vhodné brát zřetel na obsažené látky a poctivě si přečíst etiketu daného výrobku. Řada rajčatových omáček totiž obsahuje přidané cukry a velké množství sodíku, který zbytečně přidává kalorie a může také způsobovat nadýmání.

Hnědý cukr 

Ohledně hnědého cukru a jeho většího pozitivního vlivu na zdraví, než má cukr bílý, odborníci uvádějí jediné. Je jedno, jestli je hnědý, nebo bílý, stále je to cukr se stejným počtem cca 16 kalorií v malé kávové lžičce.