Není náhodou, že zmíněný problém často trápí číšníky, kadeřnice, prodavačky za pultem, pokladní, řidiče kamiónů, taxikáře a další profese, ve kterých se dlouhé hodiny stojí nebo sedí. Ale spousta z nich tráví v této poloze i doma hodiny u televize.

Přehnaný život vsedě, nadbytečná kila a malý zájem o aktivní pohyb, jímž bychom kompenzovali jednostrannou zátěž, se stává příčinou nebývale vysokého výskytu křečových žil, tedy varixů. Postihnou během života až třicet procent populace.

Proč ženy trápí mnohem víc

Ženy přicházejí s varixy k lékaři častěji než muži. Tvoří 75 procent nemocných a má to své důvody. „Těhotenství představuje pro nohy a žilní systém zvýšenou námahu,“ vysvětluje MUDr. Karel Novotný, specialista na cévní onemocnění. „Negativní roli hraje rovněž skutečnost, že plod tlačí na žíly v pánvi a zhoršuje návrat krve do srdce. Nepříznivý vliv mají také hormonální změny, které budoucí maminka prodělává.

Nebezpečná trombóza

Krev teče z nohou směrem k srdci proti zemské přitažlivost. Umožňují to chlopně uvnitř cév. Plní funkci jakýchsi zpětných ventilů: pustí krev nahoru, ale ne zpátky. To je možné i zásluhou svalů, které žíly obklopují. Jakmile se stáhnou, vytlačí krev vzhůru. Když však cévní stěny začnou ztrácet svoji pružnost a pevnost, chlopně k sobě nedoléhají a krev neproudí, jak má. Částečně se vrací, stagnuje atd. Postižený má pocit těžkých, unavených nohou a objeví se otoky. Zvyšuje se riziko povrchových žilních zánětů, které působí bolestivé zarudlé pruhy.

U starších lidí se lékaři setkávají dokonce s krvácením z varixů, protože už mají kůži i žilní stěnu křehkou. I drobná oděrka pak může způsobit větší ztrátu krve. Jako první pomoc se osvědčilo postižené místo stlačit nejprve prstem, a pokud neexistuje jiná možnost, na prasklinu přitisknout minci, případně ji stáhnout obvazem.

Jestliže lidé zanedbají své problémy s varixy a nenechají je ošetřit u lékaře, zhorší se během let prokrvení kůže natolik, že přestane růst. Stačí pak drobné zhmoždění a objeví se bércový vřed. Typickým místem bývá oblast nad vnitřním kotníkem.

Plynulý a každodenní pohyb

Úplně předejít vzniku křečových žil preventivními kroky není většinou možné. Můžeme jej však významně přibrzdit a oddálit. „Rozhodující roli v tom sehrává každodenní pohyb, například chůze, cyklistika, plavání a další aktivity s plynulým rytmickým pohybem,“ zdůrazňuje doktor Novotný. „Vhodné naopak nejsou fotbal, volejbal, tenis, karate nebo vzpírání činek v posilovně. Dochází při nich k prudkým nárazům, případně k přetěžování cév.“

Pomáhá rovněž vypínání na špičky nohou, podobně jako další cviky, které povzbuzují činnost žilně-svalové pumpy. Řada z nich se dá provádět na zádech s nohama nahoře. Ale smysl má i to, když položíme nohy výš než zbytek těla a odpočíváme. Usnadníme tak návrat žilní krve.

Co dokážou venotonika

„Jedním z důvodů urychlujících vznik varixů bývá postižení kloubu v kotníku kvůli úrazu nebo artróze,“ vysvětluje MUDr. Novotný. „Omezuje totiž činnost žilně-svalové pumpy. Naopak protahování, které předchází zkracování svalů a zachová pohyb kloubu v plném rozsahu, pomáhá využívat tuto pumpu s potřebnou efektivitou.“

Venotonika jsou látky zlepšující vlastnosti žilních stěn, tedy jejich pružnost, pevnost a podobně. Nejvýraznější účinky mají hlavně ta registrovaná jako léky. Jde především o hesperidin, diosmin, rutin, escin a další látky. Když si je na adrese http://pribalove-letaky.cz zadáte do vyhledavače, vyjedou vám příbalové letáky jednotlivých preparátů.

Desatero, které pomáhá
1. Pokud můžete, omezte dlouhé stání nebo sezení.
2. Provádějte cviky, které jsme vám doporučili (viz sloupek po straně Kde najít cviky). Zvládnete je i při obou zmíněných činnostech.
3. Neseďte s překříženýma nohama.
4. Každý den si najděte čas na chůzi (deset tisíc kroků denně) nebo jiný aktivní pohyb.
5. Dopřejte nohám koupele, kdy je sprchujete střídavě teplou a studenou vodou. Dělá jim to dobře, proud vody kůži jemně masíruje a střídání teplot pomáhá správnému krevnímu oběhu.
6. Jakmile můžete, dejte si nohy výš než zbytek těla. Ulevíte jim a zlepšíte odtok krve.
7. Nechoďte na vysokých podpatcích, volte spíš boty s těmi nižšími.
8. Nenoste těsné oblečení ani to, které by vás škrtilo v oblasti třísel či kolen.
9. Snažte se co nejvíc přiblížit své optimální tělesné hmotnosti.
10. Dodržujte racionální jídelníček s dostatkem ovoce, zeleniny, tedy i vlákniny, a s potravinami jako třeba pohanka, která obsahuje venotonikum rutin.