Český botanický název pro tento zelený plod je hruškovec přelahodný (latinsky Persea gratissima, Persea americana). Avokádo se hojně používá především v gastronomii, primárně do mexických jídel, a je populární především díky tradiční lahodné pastě guacamole.

Je to bohatý zdroj vitamínů například A, C, E a také minerálních látek – draslíku, mědi, hořčíku a fosforu. Jeho dužina obsahuje vysoce kvalitní tuky, kyseliny palmitovou, linolovou a olejovou. Avokádo se doporučuje při dietách i přesto, že na jeho 100 gramů připadá až cca 220 kcal. Ideální je proto, že všechny tuky, které jsou v něm obsažené, jsou totiž rostlinného původu.

Není tuk jako tuk

Právě proto, že avokádo obsahuje tuky, může se zdát poněkud podezřelé, že se doporučuje k hubnutí. Málo se totiž ve společnosti ví, že ne všechny tuky jsou špatné. Právě ty, které jsou obsažené v tmavozeleném ovoci, tedy mononenasycené mastné tuky se neukládají jako tělesný tuk. Díky tomuto faktu je avokádo jako dietní potravina naprosto vyhovující a doporučuje ho spousta odborníků i dietologů.

„Avokádo je ovoce, které je velmi bohaté na vlákninu. Vláknina pomáhá, aby se potraviny pomaleji vstřebávaly a tím nedocházelo k ukládání do tuku,“ říká výživový specialista Martin Škába a dodává: „Na hubnutí se avokádo doporučuje pro tzv. nízkosacharidové diety, kde se konzumují hlavně mononenasycené tuky (jako jsou např. v avokádu). Studie American Diabetes Association ukazují, že lidé, kteří dodržují takovýto typ diety, zhubli více než ti, kteří drží jiné druhy diet.“

Kromě dalších výhod má avokádo schopnost rychlého nasycení, tudíž pocit hladu přichází daleko později. Také obsahuje látky, které umějí podporovat rychlejší proces spalování tuků. Jak je to možné? Jedna z látek rapidně zvyšuje produkci hormonu ve štítné žláze, čímž stoupá úroveň metabolismu a dochází ke spalování kalorií. Druhá zpomaluje uvolňování inzulínu, tím pádem naše tělo nestíhá ukládat všechny tuky. Konzumace avokáda snižuje hladinu cukru v krvi, což je zvláště v případě hubnutí velmi důležité.

Jak ho jíst

Pokud si avokádo koupíte poprvé, možná budete tápat, jak ho naporcovat. Zralé avokádo lze překrojit napůl (musíte počítat s velkou peckou ve středu ovoce), s další přípravou je to pak už velmi jednoduché. Na přípravu guacamole přepůlené avokádo vydlabejte, rozmačkejte vidličkou, přidejte najemno nakrájenou cibuli, rajče a dochuťte solí, pepřem a limetkovou šťávou.

Pokud si ho chcete nakrájet například do salátu na kostičky, prsty jemně zajeďte pod slupku a avokádo samo vyklouzne.

Na salát s avokádem a špenátem budete potřebovat:
80 g kuřecího masa, 1 avokádo, 100 g žampiónů, 300 g špenátových listů, 100 g bílého jogurtu, šunku, sůl, bílý pepř, olivový olej, tatarku podle chuti
Jak na to: Šunku nakrájejte na tlustší kostičky a jemně orestujte na pánvi. Avokádo i žampióny nakrájejte na jemné plátky. Špenátové listy vložte do mísy a společně s kuřecím masem, žampióny a avokádem promíchejte. V misce si připravte osolený, opepřený jogurt, který můžete dochutit kapkou olivového oleje nebo jednou lžící tatarky. Dresink nakonec zamíchejte do salátu.

Pro krásu

Tento vysoce tučný plod obsahuje velké množství olejů, které jsou ideálními pomocníky pro hydrataci pleti. Takže pokud vás trápí suchá pleť nebo se vám na obličeji vysušují jednotlivá místa, zkuste pleťovou masku z avokáda. Připravíte ji jednoduše tím, že avokádo rozmačkáte na hustou kaši a tu nanesete na obličej. Masku nechte působit 15–30 minut a poté ji důkladně smyjte.