Téměř polovinu všech úmrtí v Evropě mají na svědomí právě kardiovaskulární choroby. Neuvěřitelný fakt, který dokonce odsunul rakovinu až na druhou příčku nejčastějších příčin úmrtí. U žen je přitom toto riziko daleko větší než u mužů.

Pokud máte rádi středomořskou stravu, pak vaše srdce určitě jásá. U ní je totiž dobře známo, že snižuje rizika srdečních chorob, diabetu, předchází riziku vysokého krevního tlaku, obezitě a v některých případech se ukázalo, že i Alzheimerově chorobě. A to vše díky nízkému obsahu nasycených tuků, cholesterolu a soli, které mohou mít na svědomí zmíněný vysoký krevní tlak. Právě tomu se totiž říká tichý zabiják.

Normální je nekouřit

Negativní dopad (nejen) na vaše srdce může mít i mezi lidmi masově rozšířený zlozvyk - kouření. Přestože není úplně jednoduché se cigaret vzdát, život bez nich člověku výrazně a pozitivně změní život.

Tabákový kouř obsahuje velké množství jedů, které mohou poškodit srdce a cévy. Nikotin zrychluje srdeční puls, čímž se zvyšuje krevní tlak. Kouření srdce oslabuje také tím, že se musí daleko více namáhat a méně se okysličuje. Dále pak může způsobit závažnou rakovinu plic a mnoho dalších onemocnění.

"Průměrný věk mužů kuřáků s prvním infarktem je u nás kolem šedesáti let, u nekuřáků o deset let více. Vysoký tlak sice postihuje muže dříve, protože ženy jsou chráněny pohlavními hormony, ale během menopauzy ženy začnou muže v průměru dohánět," vysvětlil odborník na arteriální hypertenzi MUDr. Jan Peleška z Centra preventivní kardiologie III. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Pozor na častý stres

Většina lidí má v dnešní době zaměstnání, ve kterém se stresu nevyhne. Ten však může mít v malé či velké míře zásadní vliv na naše zdraví. Častý stres, který vyvolává nadměrné bušení srdce, může vést k infarktům a selháním srdce. Neexistuje žádný lék, který by měl tendence léčit tento symptom, ale pokud jste stresu vystavováni nadmíru často, je dobré v určité části dne vyjít na čerstvý vzduch, pravidelně a zhluboka dýchat, uvolnit se.

Udržovat si fyzickou kondici je pro naše zdraví důležité bez ohledu na věk. Především proto, že pravidelným cvičením posilujeme svaly, a to i ten srdeční. Ideální je sportovat třikrát týdně po dobu alespoň třiceti minut. Pokud ale nestíháte, zkuste svůj životní rytmus navyknout na svižnou chůzi a výtahy vyměnit za schody.

Pohybem se rovněž vyvarujete i obezity, která patří mezi další velké nepřátele lidského srdce. Kvůli ní se ukládají tuky, roste hladina cukru v těle atd. Lidé, kteří mají problémy s nadváhou, navíc často trpí vysokým krevním tlakem.

Krevní tlak je síla, kterou krev působí na tepny a jeho vlivem se činnosti srdce neustále mění. Pokud si ho budete pravidelně měřit, můžete včas odhalit změny v kardiovaskulárním systému a předcházet tak rizikům vzniku infarktu a dalších nemocí. Optimální hodnota tlaku krve je 120/80 mmHg.