Musí se na to chytře, partner nesmí být hladový, přesto by však měl hubnout. Takže ho necháme najíst dosyta, ale ohlídáme, co dostane na talíř. Nejlíp bude, když si doma dají všichni bez protestů totéž co on, protože je to prostě dobré. Pak mu ani nepřijde, že je omezován.

Rafinovaně jednoduché

Co tedy pro partnera vařit? Chce to rafinovanou jednoduchost. Musí toho být dost a musí to opravdu chutnat. Důležité je, aby se mu žaludek nevyprázdnil už hodinu po obědě a on nezačal shánět něco k zakousnutí.

Ani při snaze o snížení hmotnosti není proto správné vyloučit z jídelníčku zcela tuky. Tělo je potřebuje pro výrobu energie i na zpracování některých vitamínů rozpustných pouze v nich. Není ani nutné bát se vajec.

Nadýchaná omeleta z báječných věcí, jako jsou rajče, paprika, cibulka, je vhodná k snídani či jako rychlý oběd, který zasytí na delší čas. Zelenina nemusí být vždy jen bio nebo z farmářského trhu, zajímejte se však o zemi původu. Dlouhá doprava není pro její kvalitu to ořechové. A pozor - nejíst s chlebem.

Základní heslo - ČERSTVÉ!

Tedy ne že bychom partnera nutili chroustat k snídani syrovou mrkev jako králíka, zeleninou nahrazujeme přílohy, občas i hlavní jídlo a přidáme saláty. Je také nutné se co nejvíce vyhýbat chemicky upraveným surovinám.

Základním heslem naší redukční kuchyně by se mělo stát heslo čerstvé. Proto ať jsou doma jediným polotovarem luštěniny konzervované v lehce slaném nálevu, krájená či drcená rajčata v plechu nebo jednodruhová zelenina z mrazáku.

A malá rada na závěr. Zapojte do přípravy pokrmu co nejčastěji i svého drahého. Určitě se dá nalákat třeba na sklenku vína, jímž právě vařené jídlo podléváte. A nezapomeňte přitom partnera často chválit, třeba jak skvěle umí jídlo dochutit. To pak bude na sebe hrdý, jako by celou večeři uvařil sám.

Pár dobrých rad
Jednou týdně ryba. K úpravě není třeba máslo ani olej, naloží-li se na pár minut do podmáslí. Pak se upeče v balíčku se zeleninou a bylinkami. Dá se podlít i zapít bílým vínem. Pozor na ryby mražené, jsou plné vody.
Maso na kousky. Maso kupujte čerstvé, když chlazené, pak ne křehčené. Před přípravou se pokrájí na tenčí plátky či kousky, jež naložené v oleji vydrží v chladničce pět dní, takže lze pokaždé nabídnout jinou variantu. Před úpravou se lehce otře, ne dosucha, vysušilo by se. Dá se prokládat zeleninou, brambory i bylinkami.
Vždy se zeleninou. Jídlo má vždy provázet zelenina - teplá příloha, v salátu, tepelně upravená a vychlazená. Syrové kysané zelí je lepší než zeleninové mixy v octově cukrovém láku. Zbytečné kalorie totiž číhají i tam.
Jak rychle zahnat hlad. Řešením jsou plátky čerstvé okurky či rajčat s bílým jogurtem, solí, pepřem nebo čerstvou mátou. Jogurtu stačí málo a dá se toho bez obav spořádat celá mísa. Majonézu a hotové zálivky nahradí také podmáslí, pomeranč, citrón, máta, pár kapek medu, trocha kvalitního olivového oleje či pár oříšků. Pomohou i listy salátu plněné osminou rajčete a lžící cottage, v nouzi nejvyšší neochucený popkorn.
Když zaútočí paní Mlsná. Určitě ne sušenky, ale pomeranč, hroznové víno či pár plátků jablka pokapaného citrónem s trochou nadrobeného čerstvého sýra a sekaných ořechů. Dobrou alternativou je také mražené lesní ovoce se lžící bílého jogurtu a několika kapkami medu.
Pečené papriky s červenou řepou a fazolemi (1 porce)

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny:  1 červená a 1 žlutá paprika (zelená ne, pečením zhořkne), 1 menší červená řepa, sterilované červené fazole, 1 rajče, cizrna (sterilovaná, předem uvařená, naklíčená), 1 chilli paprička, čerstvý sýr (kozí či ovčí), 2 lžíce slunečnicového oleje, římský kmín, sůl, ocet balzamico, čerstvý tymián (bazalka)
Postup: Omyté papriky rozpůlíme, vydlabeme a na pečicím papíru dáme na 10 minut do horké trouby. Na oleji osmahneme kmín a pak i osolené plátky oloupané řepy. Stáhneme oheň a udusíme tzv. na skus. Vmícháme scezené fazole, chilli, kousky rajčete a cizrnu, přidáme sekané bylinky a nadrobíme sýr. Směsí naplníme připravené půlky paprik (nešetříme) a pak je pečeme 15 minut v horké troubě.
Luxusní salát téměř bez kalorií (1 porce)

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny:  1 malá cuketa, 1 větší mrkev, 1 pomeranč, nať ze zelené cibulky, růžový pepř, sůl, čerstvý sýr (sušená šunka)
Postup: Cuketu i mrkev zbavíme konců a škrabkou nakrájíme na podélné plátky, oloupaný pomeranč a cibulovou nať na tenká kolečka. Vše navrstvíme na talíř a lehce osolíme. Salát posypeme drobeným sýrem, kousky šunky, či jen zastříkneme olivovým (sezamovým) olejem a okořeníme mletým růžovým pepřem.
Kuřecí filátka pečená s brambory a česnekem (1 porce)

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny: 2 kuřecí filety, 4 malé brambory, 1 velká červená cibule, 1 jablko, 1 česnek, slunečnicový olej, sůl, sladká mletá paprika, drcený kmín
Postup: Maso přelijeme olejem a necháme krátce odležet. Brambory ve slupce nakrájíme na čtvrtky, cibuli na silnější kolečka, jablko ve slupce na tenké měsíčky, česnek na plátky. Na dno zapékací nádoby dáme plátky česneku, na ně položíme otřené maso, osolíme, poprášíme paprikou i kmínem a mezery vyplníme cibulí. Pokryjeme jablky, pak kousky brambor, osolíme a okmínujeme. Nádobu zakryjeme alobalem a vložíme na 30 minut do vyhřáté trouby. Po 20 minutách odstraníme alobal, aby se brambory opekly do zlatova.
  Ryba v balíčku (1 porce)

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny: 1 filet z bílé ryby (chlazený, ne mražený), podmáslí, 1 menší mrkev, čerstvý fenykl, čerstvý zázvor, strouhaná citrónová kůra, 1 citrón, 1 lahůdková cibulka (pórek), římský kmín, sezamová semínka, půl lžičky másla, mořská sůl, pepř, pečicí papír
Postup: Mrkev nakrájíme podélně, zázvor na tenké proužky, cibulku na kostičky. Fenykl zbavený poškozených částí rozdělíme na 4-6 kousků, oloupaný citrón naplátkujeme. Rybu zalijeme podmáslím. Na čtverec pečicího papíru rozložíme od středu do stran v jedné vrstvě mrkev i fenykl, pak je poklademe cibulkou, polovinou zázvoru, osolíme a opepříme. Filety lehce otřeme rukou, osolíme, posypeme citrónovou kůrou, zbylým zázvorem a plátky citrónu. Přidáme máslo, sezam, lžíci vody a lehce okmínujeme. Papír zabalíme, ze všech stran uzavřeme (ne moc těsně) a vložíme na 20 minut do vyhřáté trouby (200 °C).

Lahůdkové zeleninové přílohy (po porci)

FOTO: Právo

Suroviny: Zelené fazolky zbavené konců, mrkev, kukuřičné klasy (mražená kukuřičná zrna), cibule, 2 stroužky česneku, sekané lískové ořechy, muškátový oříšek, ocet balzamico, 2 lžíce slunečnicového oleje, lžička másla, sůl.
Postup: Mrkev nakrájíme na silnější kolečka, stroužek česneku na plátky, cibuli a další stroužek nadrobno. Osolenou mrkev opečeme na lžíci oleje, podlijeme a udusíme do měkka. Do ještě horké přidáme cibulku, drobně krájený česnek, lehce zalijeme octem, promícháme a necháme stát pod pokličkou. Na další lžíci oleje krátce osmahneme plátky česneku. Osolené fazolky povaříme na páře a pak je opatrně smícháme s opečeným česnekem. Kukuřici prohřejeme 5 minut pod pokličkou s troškou slané vody a přidáme máslo. Na talíři ji posypeme oříšky a lehce i strouhaným muškátovým ořechem. Všechny přílohy podáváme teplé nebo jako studený salát.