Necpěte se

Vydatná večeře před spaním mírně sníží průtok krve mozkem a naopak zvýší průtok ve střevech, aby se usnadnilo trávení, ale zároveň vás unaví. Dietologové doporučují dát si jako poslední jídlo dne jen něco lehkého, například polévku, omeletu, nízkotučný jogurt, ovoce nebo zeleninu. Jako vhodný antioxidant působí také heřmánkový čaj s medem. V noci byste měli omezit konzumaci alkoholu, který zvyšuje tělesnou teplotu a způsobuje trhaný spánek.

Zklidněte se

Meditacím se v poslední době oddává stále více lidí z různých důvodů. Naučte se jí taky nebo si alespoň každý den před večeří na 10 - 20 minut sedněte, zavřete oči a zkuste zklidnit vaši mysl. Pomůže vám to v noci usnout a ráno se probudíte svěží.

Nalaďte se

Asi hodinu před usnutím vypněte všechny elektronické přístroje v místnosti a zalezte si do postele s knížkou. Nebo si dejte v posteli šálek heřmánkového čaje při tlumeném osvětlení." Je důležité, aby si vaše mysl spojila ulehnutí do postele se spánkem," tvrdí fyzioterapeutka Margarita Gurevičová.

Milujte se 

Sex a orgasmus podporují hluboký, klidný spánek. Jen se ujistěte, že jste v posteli dost brzy, aby se hrátky neprotáhly do ranních hodin. Podobné účinky jako milování má i horká koupel nebo poslech relaxační hudby.

Ráno vpusťte dovnitř slunce

Jdete-li spát, nezatahujte rolety ani závěsy, aby slunce mohlo po ránu svítit dovnitř. Odborníci tvrdí, že sluneční světlo je nejlepší způsob, jak přetočit své vnitřní hodiny tak, abyste se budili dříve a přirozeněji. "Sluneční světlo zvyšuje uvolňování endorfinů, které nám ráno pomohou se nastartovat,"  říká fyzioterapeutka Margarita Gurevičová.

Zvykněte si

Snažte se vstávat o víkendu stejně jako v týdnu. "Vaše tělo je naprogramováno tak, aby fungovalo v pravidelných spících a vstávacích cyklech," tvrdí osobní trenér Blake Worrall Thompson. "Čím rozmanitěji budete vstávat, tím víc se naruší váš hormonální systém," dodává. Na pravidelné vstávání lze tělo navyknout už za 21 dní.

U snídaně se vyhněte kofeinu

Kofein snižuje efektivitu spánku. Místo kávy si raději dejte hrníček zeleného čaje a snídani bohatou na bílkoviny. Pokud se těšíte, že si po ránu dáte něco vydatnějšího, odložte to na později.

Zacvičte si po ránu

Večerní cvičení uvolňuje stresový hormon kortizol, který negativně ovlivňuje spánek. "Zato cvičení dopoledne je skvělým způsobem, jak se nabudit a získat energii na celý den před sebou," tvrdí Thompson. Velmi ale záleží na typu - vyberte si takové cvičení, které si budete užívat.

Pokud jste začátečník nebo vás trápí lenora, domluvte se na cvičení s kamarádem. Bude vám trapné trénink rušit a spíše vytrváte.