Teď vědci zjišťují, že hrají důležitou roli při vývoji dětí a mladých lidí. Výzkumy kolem pozitivního vlivu zdravých tuků na lidské zdraví patří k největším objevům posledních let.

Byly docela šokující. Přemíra nezdravých tuků je hlavní příčinou obezity, kornatění cév, srdečních infarktů a mozkových mrtvic. Tuky zdravé, konkrétně omega 3 nenasycené mastné kyseliny (NMK), mohou riziko infarktů a dalších potíží naopak snižovat. Třeba infarkty o víc než 50 procent. Snižují i vysoký cholesterol nebo vysoký krevní tlak.

Snížily agresivitu výrostků

Zároveň se ukázalo, že mají příznivý vliv na vývoj nervové soustavy a mozku ještě nenarozeného plodu. Ale také na vývoj kojenců (hodně jich obsahuje mateřské mléko). Zvyšují i duševní výkonnost dětí. Anglické studie ukazují například zlepšení pozornosti a soustředění. Sledovaní žáci anglických škol se navíc zklidnili. To je významný jev zejména u dětí neposedných a hyperaktivních.

K podobnému závěru dospěli američtí vědci. Podávali přípravky se zdravými tuky (omega 3 NMK) problematickým jedincům z newyorského Bronxu. A zjistili, že u nich zmenšily agresivitu. Jejich závěry potvrdily také výzkumy v amerických věznicích.

Omega 3 NMK kromě toho zkvalitňují reakce imunitního systému a zkracují průběh zánětů.

Kde je hledat

Vyřazovat proto všechny tuky z jídelníčku dětí, třeba kvůli dietě nebo kvůli tomu, aby nepřibíraly, je nesmyslné. Měly by tvořit asi třetinu našeho jídelníčku, další dvě třetiny pak bílkoviny a sacharidy. Z toho by mělo být 30 % tuků živočišných, zbytek tuky rostlinné. Nikdo z normálních lidí to však takhle měřit nebude. Proto má pro ně smysl jednodušší rada. Jíst méně živočišných tuků, zejména tučného masa nebo uzenin, a víc rostlinných tuků.

Bohatým zdrojem zdravých rostlinných tuků (omega 3, 6 a 9 NMK i dalších složek) je lněné semínko (dá se koupit ve zdravé výživě), ořechy, olej z řepky, oliv nebo rakytníku, avokádo, kvalitní margaríny, sója, sezamová semínka, kukuřice nebo pšeničné klíčky.

Hodně zdravých tuků najdeme i v mase ryb, zejména tučných mořských: tuňák, losos, sleď, makrela, sardinky apod. Musí jít však o maso čerstvé. Ryby z konzerv jich obvykle obsahují málo.

Víc najdete v knize Zdravé tuky MUDr. Davida Freje, na www.flora.cz, www.portalozdravi.cz nebo www.zdravykorinek.cz.