Pomocným ukazatelem může být i obvod pasu. Nadváha je již od obvodu pasu 94 cm u mužů a 80 u žen. Tloušťka a zvýšené zdravotní riziko jsou od obvodu pasu 102 cm u mužů a 88 u žen. Tyto míry už jsou velmi rizikové.

Přesnější výpočet skýtá takzvaný BMI – body mass index, kdy současná hmotnost se vydělí mocninou výšky v metrech. Například BMI člověka, který váží 70 kg a měří 170 cm se vypočte: 70 (kg) děleno 1,7 (m) na druhou, tj. BMI 24,22.

Body mass index

Od 18,5 do 24,9 je normální rozmezí, a tedy průměrné riziko zdravotních komplikací.
Od 25 do 29,9 je nadváha a riziko je zvýšené.
Od 30 do 34,9 je obezita 1. stupně a riziko zdravotních obtíží střední.
Od 35 do 39,9 je obezita 2. stupně a riziko vysoké.
Od 40 výše lékaři označují za obezitu 3. stupně s velkými zdravotními riziky.

Jste jablko, nebo hruška?

Při obezitě typu hruška, která je častější u žen, se tělesný tuk ukládá hlavně od pasu dolů, na hýždích, stehnech nebo celých dolních končetinách. Do pasu bývají ženy štíhlé. U obezity typu jablko, typické spíše pro muže, je tuk uložen převážně v břiše a v horní polovině těla. Lidově se říká, že muži mají „pivní svaly“.

Snížení tělesné hmotnosti o 5–10 % zlepší zdravotní stav:

  • Snižuje riziko cukrovky.
  • Snižuje hladinu cholesterolu v krvi a hodnoty krev. tlaku.
  • Zvyšuje pohyblivost pohybového aparátu.
  • Zlepšuje dýchání, nespavost.
  • Může vyřešit problémy s plodností.