Ženy během svátků běžně přiberou tři kila a muži až pět. To ukazují výzkumy.

Vánoce přestávají být čím dál tím víc svátky klidu i pohody a stávají se stále více svátky obžerství. To období navíc trvá až do Silvestra. A protože značnou část ledna často dojídáme vánoční pečivo, příval kalorií vlastně pokračuje i v novém roce.

Bitva s cukrovím

Vánoční pečivo je jednou z nejzáludnějších kalorických bomb. Obsahuje energeticky velmi vydatnou kombinaci sacharidů a tuků, i když si to na první pohled neuvědomíme.

Odborníci proti nim doporučují hned několik obranných fíglů:
- Péct odlehčené verze cukroví. Připadat vlákninu, vločky, mrkev, jablka, švestky, meruňky atd. Na www.stob.cz  si můžete stáhnout i elektronický časopis Pochutnej si se STOB. Najdete v něm řadu tipů, jak udělat odlehčené cukroví.
- Vyrábět menší a slabší kousky, ale hlavně jich upéct skutečně málo, jen tak pro chuť a pocit Vánoc.
- Na stůl je dát až na Štědrý večer, v rozumném množství a pak je sklidit.
- To znamená naskládat je třeba do krabice a uložit na nepřístupné místo, přesně podle hesla, co oči nevidí, duši nebolí, ani nesvádí. A na stůl dát místo nich lákavě vypadající ovoce (u nich pozor na kaloricky vydatné banány a sušené ovoce).
- Pečivo, které nesníme o vánočních svátcích, bychom měli rozdat. Může to vypadat divně, ale i tímhle paradoxním způsobem se zbavujeme nadváhy a nutnosti ji pak pracně shazovat.

Pozoruhodná síla pravidelného jídla

Všechno začíná už dávno před svátky. Sháněním dárků, úklidem, šturmováním v práci, zkrátka celým tím předvánočním blázincem. Kvůli němu často jíme ještě méně pravidelně než v průběhu roku.

Přitom rozdělení jídla na pět dávek, které sníme během dne, je pro naprostou většinu lidí spolehlivým receptem, jak zhubnout nebo si udržet svou váhu. A taky účinnou obranou před záchvaty hladu anebo nočními nájezdy na ledničku po celodenním hladovění. Jenže jedna věc je tohle vědět a druhá skutečně dělat. Obvykle to chce trénink. Když nezvládáme jíst pětkrát denně, zkusíme to nejprve třikrát a k pěti porcím se postupně propracujeme.

Častým problémem bývá, že ne všude a vždycky seženeme jídlo, které nám chutná a přitom nemá moc kalorií. Ale i na tohle existují praktické pomůcky. Prvním jsou nádoby, ze kterých se odsaje vzduch a dokonale těsní. Jídlo v nich uchováme čerstvé několikanásobně déle než v běžných plastikových miskách a nádobách. Můžeme si ho tedy připravit dopředu. Uložíme ho do lednice a pak bereme tak, jak potřebujeme, aniž bychom v práci ztráceli čas, zvlášť když je tam frmol.

Existuje řada takových plastových nádob a misek různých značek.
Třeba Tupperware (www.tupperware.cz ), Tescoma, ( www.etescoma.cz , kapitola Dózy na potraviny), Zepter (www.zepter-homeart.com , hledejte systém VacSy) atd.

Tradičnější už česká štědrovečerní večeře být ani nemůže.

Tradičnější už česká štědrovečerní večeře být ani nemůže.

FOTO: fotobanka Profimedia

Lidé milují smažená jídla

Ve spoustě domácností plavou Vánoce na tuku. Nemluvě o tom, že nejpopulárnějším způsobem, jak tepelně upravit potravu, je smažení. Zjistil to výzkum odborníků z Vysoké školy chemickotechnologické v Praze. Bohužel je také způsobem nejméně zdravým. Smažení, při kterém nasákne do potraviny olej nebo tuk, snadno zdvojnásobí počet kalorií.

A to nemluvím o tzv. transtucích (transmastných kyselinách), které se tvoří při přepalování omastku nebo jsou v nevhodných tucích, zejména těch ztužených. Na náš kardiovaskulární systém mají ještě zhoubnější vliv než špatný cholesterol.

Proto je lepší například vánočního kapra nebo i jinou rybu udusit, případně připravit v páře. Maso je krásně šťavnaté a pokud jde o tuk, „hrozí“ nám jen ten zdravý (omega3 NMK), který rybí maso přirozeně obsahuje a je skvělou prevencí kardiovaskulárních chorob.

Existují navíc nejrůznější druhy pánví a nádob, na nichž se dá smažit nebo péct jen s minimem tuku, případně úplně bez něj.

Tipy na pánve a nádobí pro tento typ smažení nebo vaření na páře najdete na www.zdravenadobi.cz, www.tefal.cz , www.tescoma.cz , www.topmoravia.com/cz , www.zepter-homeart.com  a na dalších internetových adresách. Dokonce existuje no-stick fólie. Dá se vložit do obyčejné pánve nebo do hrnce a je na ní také možné smažit bez tuku.

Nejhorší jsou tlamolepy

Svátky mezi Vánocemi a novým rokem neplavou jen na tuku, ale často také na alkoholu. Hodně kalorií má ten tvrdý a sladký. Pro porovnání: litr piva obsahuje zhruba 1300–1400 kJ, vína 2260 až 2750 kJ a čtyřicetiprocentního destilátu 9000–11 500 kJ.

Ale takové likéry, vaječný koňak, becherovka nebo maraschino, kterým se někdy přezdívá tlamolepy, se vyšplhají k 11 000 až 13 000 kJ. Přitom 8000–10 000 kJ je zhruba energetická hodnota jídla, které bychom měli spořádat za den při sedavém zaměstnání.

Ale zrádná je také řada nealkoholických nápojů. Víc kalorií než pivo, které většina lidí nepovažuje za zrovna dietní nápoj, neobsahuje pouze profláknutá kola. Prakticky stejně je na tom fanta, tonik, 7 UPSeven, Top Topic nebo cappy, kubík a řada džusů. Stačí se podívat na etiketu a trochu počítat.

Časté chyby

Proberme je telegraficky. Snad každá žena při vaření jídlo ochutná. A pokud vaří dobře, dělá to s chutí. Odbor nice ze společnosti STOB (Stop obezitě) spočítaly, že díky ochutnávání spořádá hospodyňka zhruba půlku své obvyklé porce ještě před jídlem.

Takže chutnat ano, ale určitě v co nejmenším množství. Místo chipsů, nejrůznějších oříšků, slaných tyčinek a dalších podobných mlsků dejte na stůl čerstvé ovoce, nablýskejte ho a upravte tak, aby krásně vypadalo i lákalo. Jako mlsek je možné také nachystat mražené jahody, maliny, borůvky a další ovoce nebo lesní plody. Špatné nejsou ani kompoty.

Co je ale naprosto zásadní: naordinujte si procházky. Večerní města vypadají o Vánocích romanticky, stejně jako zasněžená příroda. Běžte si zaplavat, zabruslit, zalyžovat, dělejte cokoli, co vás napadne a těší. Nejhorší je sedět u televize a cpát se. Upřímně řečeno, bývá to častý program značné části rodin, které si pak stěžují, jak letos zase hrozně přibraly.

Skvělé bestsellery

Kdo Vánoce nezvládne a bude chtít po Novém roce hubnout, tomu mohou pomoci tři úspěšné a velmi dobře udělané knížky. Buďto klasika Ivy Málkové Hubneme s rozumem, zdravě a natrvalo. Nebo hit Ivana Bukovského Hubnutí bez blbnutí. Anebo výpravná Tlustá kniha o hubnutí od kolektivu autorů Reader’s Digestu.