A jako už mnohokrát také v případě broskví potvrdili moudrost našich předků i dnešní vědci. Stačí jen vyjmenovat nutriční látky, jež toto šťavnaté ovoce obsahuje. Například vitamíny řady B, které posilují imunitní systém, či vlákninu podporující správné fungování trávicího ústrojí. V broskvích není téměř žádný tuk ani sodík, takže si dobře rozumějí rovněž s naším krevním oběhem.

Podle odborníků zlatavé ovoce působí povzbudivě nejen na tělo, ale i na mozek. Skrývá se v něm totiž velké množství vitamínu niacinu, který má uklidňující účinky a zlepšuje náladu.

Šťavnaté plody i na pláž

Kromě pozitivního vlivu na lidské zdraví nabízejí vyzrálé broskve také řadu látek umocňujících tělesný půvab. Proto se využívají hojně v kosmetice. Za všechny třeba karoten, který při opalování napomáhá k odfiltrování ultrafialového záření. Navíc masku z rozmačkané dužniny broskví, jež dodává pleti svěží vzhled, používaly už antické krasavice.

A přidáme-li k tomu fakt, že jde o ovoce s nízkou energetickou hodnotou, takže je ideální i pro redukční diety, o jeho blahodárném vlivu na půvab a krásu už jistě nikdo nepochybuje.

Kulinářská rozmanitost

Velkou výhodou broskví je jejich kulinářská variabilita. Dá se z nich totiž připravit celé menu – od slaného předkrmu až po sladký dezert. Broskve se většinou před tepelnou úpravou loupají a to může být problém. Jak je nejsnáze zbavit slupky, poradil Martin Havel, šéfkuchař hotelu Park Holiday v Praze-Benicích.

„Zralé broskve se krátce vloží do horké vody a pak stáhnou nožem. S tvrdšími plody a nektarinkami si lépe poradí škrabka na brambory. Když se pak s nimi hned nepracuje, vyplatí se potřít dužninu citrónem, aby si uchovala svěží barvu.“

Dvě otázky pro Martina Havla, šéfkuchaře hotelu Park Holiday v Praze-Benicích

Sladký dezert s broskvemi nikoho nepřekvapí, ale co slaná kuchyně?

Nejběžnější kombinací bývá kuřecí steak s plátkem šťavnatého plodu, gratinovaný se sýrem a šunkou. Kuchař s fantazií ale dokáže čerstvé i kompotované broskve chutně spojit s čímkoliv – od zapékání s masem přes čatní až po delikátní variace s jehněčím v asijské kuchyni. Já bych je nedal dohromady snad jen s kaprem a podobnými rybami.

K létu patří nejen broskve, ale také grilování...

Broskve se dají tepelně upravit i takto, ovšem nejlépe ve slupce. Pokud se plody oloupou, měly by být na grilu jen krátce, aby se nerozpadly. Nejlepší jsou grilované broskve přírodní, nemarinované. Tohle ovoce je totiž chuťově velmi specifické, což se grilováním jen umocní.

Hýčkají naše zdraví

Broskve jsou přímo nabity vitamíny a minerály. Jde hlavně o vitamín C, provitamín A, B3 a kyselinu listovou, z minerálů dominují draslík, vápník, selen. Šťavnaté ovoce také chrání před volnými radikály a vysokým obsahem vlákniny příznivě působí i na střevní peristaltiku.

Další výhoda spočívá v nízkém přísunu energie, proto si je mohou dopřát také diabetici – ovšem v rámci povoleného množství sacharidů. Zralé sladké broskve vyhovují rovněž šetřícím dietám. Po chirurgických výkonech a při chorobách žlučníku je ale vhodné odstranit slupku.

Energetická hodnota ukrytá ve 100 g: 219 kJ, 12,5 g sacharidů, 0,2 g tuku.

Co možná nevíte

Číňané pěstovali broskvoně už před 4 000 lety. Dnes existuje na dva tisíce odrůd. Ročně se ve světě sklidí kolem 3 miliónů tun plodů.

Konzumuje-li se broskev se slupkou, už pouhých 100 g pokryje 75 procent doporučené denní dávky vitamínu C. To se ale týká jen čerstvých broskví. Konzervací jej totiž ztratí přes 80 procent.

Energetická hodnota broskví je velmi nízká. Sušené plody ale mají šestkrát více kalorií než čerstvé.

Spojení masa a broskví je nejen chutné a příjemné na pohled, ale příznivě ovlivňuje trávení.

Na slavnostní letní stůl

Grilované mušle sv. Jakuba s parmskou šunkou a broskvovým čatní

Grilované mušle sv. Jakuba s parmskou šunkou a broskvovým čatní

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny: 8 mušlí sv. Jakuba, 8 plátků parmské šunky, mořská sůl, mletý pepř, 120 g rukoly, 4 lžíce olivového oleje, 2 broskve

Čatní: 2 lžíce másla, 4 broskve, 4 dl vody, 40 g rozinek, 1 feferonka, hřebíček, 0,5 octa, sůl

Postup: Mušle uvaříme, vyloupneme a každou zabalíme do plátku šunky. Osolíme, opepříme a pečeme po obou stranách asi minutu na grilovací pánvi. Oprané lístky rukoly smícháme s olivovým olejem a tenkými plátky oloupaných broskví (nektarinek).

Broskve na čatní nakrájíme na kousky. Pak je necháme s vodou, rozinkami, jemně pokrájenou feferonkou, hřebíčkem, solí a octem pomalu táhnout na másle, až se tekutina vypaří a vznikne hustá kašovina. Předkrm podáváme na teplých talířích.


Tempura z kalamárů s broskvovými chipsy (4 porce)

Tempura z kalamárů s broskvovými chipsy

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny: 400 g čerstvých kalamárů, 200 g mouky na tempuru, 1 vejce, mořská sůl, 2 broskve, šálek (200 ml) oleje.

Omáčka: 3 pomeranče, 50 g másla, 1 celá vanilka, 1 karambola, 100 g krystalového cukru

Postup: Z vejce oddělíme bílek, ušleháme sníh a vmícháme mouku, sůl i žloutek. V těstíčku obalíme proužky kalamárů, usmažíme je dozlatova na oleji, dáme na savý papír a uložíme do tepla. Tenké plátky oloupaných broskví usmažíme na oleji a položíme na savý papír. Z pomerančů vylisujeme šťávu, společně s máslem i vyškrábanou vanilkou uvaříme v pánvi do husté konzistence a lehce osolíme.

Cukr a vodu svaříme na nit, v rozvaru necháme 10 minut pomalu táhnout tenké plátky karamboly, které podáváme společně s kalamáry.


Kachní prsa s teplým broskvovým kompotem (4 porce)

Kachní prsa s teplým broskvovým kompotem

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny: 800 g vykostěných kachních prsíček, mořská sůl, pepř, 2,5 lžíce olivového oleje.

Kompot: 100 g másla, 100 g cukru, 600 g broskví, červený pepř, hřebíček

Postup: Osolená, opepřená kachní prsíčka opečeme z obou stran asi minutu na oleji a pak je vložíme na 6 minut do trouby (180 stupňů). Musí zůstat šťavnatá a na řezu růžová. Na pánvi rozpustíme máslo, přidáme tenké plátky oloupaných broskví, cukr, hřebíček i červený pepř a pomalu restujeme asi 3–5 minut.

Kompot se podává teplý. Jako přílohu doporučuji bramborové rösti nebo placky.

 

Broskvový rosol s pomerančovou pěnou a domácí broskvovou zmrzlinou (4 porce)

Broskvový rosol s pomerančovou pěnou a domácí broskvovou zmrzlinou

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny: 100 g nízkotučného tvarohu, 50 ml šlehačky, 2 pomeranče, 8 čokoládových trubiček.

Rosol: 2 plátky želatiny, 2 broskve, 75 g cukru krystal, 4 lístky čerstvé máty. Sorbet: 75 g cukru krystal, 2 broskve 3 cl koňaku, broskvový chips

Postup: Tvaroh i šlehačku vyšleháme do hladka. Šťávu z pomerančů povařením hodně zredukujeme (na lžíci) a zašleháme do tvarohu spolu se špetkou strouhané pomerančové kůry. Pěnou naplníme čokoládové trubičky.

Polovinu cukru krystal svaříme na nit, doplníme 2 oloupané, jemně pokrájené broskve, minutu povaříme, stáhneme z plamene a přidáme plátky želatiny i hrubě sekané listy máty. Rosol nalijeme do formiček, dáme vychladit, pak namočíme do teplé vody a vyklopíme.

Zbytek cukru svaříme s vodou i oloupanými, jemně krájenými broskvemi na hustou kaši a prolisujeme. Přidáme koňak a zpracujeme ve zmrzlinovém strojku. Pokud jej nemáme, vychladíme kaši v chladničce, pak do ní zašleháme sníh z jednoho bílku a uložíme v mrazáku. 

Lahodné pokrmy s broskvemi vymyslel a uvařil Martin Havel, šéfkuchař hotelu Park Holiday v Praze-Benicích.