Lékaři z Carnegie Mellon University v Pittsburghu udělali kuriózní studii se skupinou 153 mužů i žen ve věku mezi třiceti a čtyřiceti lety. Nejprve prozkoumali jejich zdravotní stav. A pak dva týdny sledovali, jak dlouho v noci spí, kolik procent času v posteli stráví skutečným spánkem a jestli se ráno cítí odpočatí. Potom je umístili do karantény.

Do nosu jim při tom nakapali roztok lehce infikovaný chřipkovými viry. Sledovali, kdo z nich onemocní a kdo ne. Výsledky vyhodnocovali. Závěry byly jasné. Dospělí lidé, kteří toho moc nenaspí, musejí počítat s třikrát větší pravděpodobností, že onemocní chřipkou, než ti, kteří si dopřejí 7-8 hodin spánku. Jeho nedostatek totiž narušuje správnou funkci imunitního systému.

Když si tedy v době chřipkové epidemie hlídáme to, abychom se nepřepínali, dostatečně odpočívali a spali, uděláme pro sebe stejně důležitou věc, jako když se snažíme jíst dost vitamínů.

Jednoduché tajemství: zdravá životospráva

Vědci z Pittsburghu upřesnili svou studií obecné doporučení většiny praktických lékařů: zdravá životospráva zvyšuje naši šanci, abychom úspěšně zvládli chřipku i další infekce dýchacích cest.

Do zdravé životosprávy patří ještě přiměřený, pravidelný pohyb a racionální strava. To znamená jídlo, které obsahuje hodně ovoce, zeleniny a libového masa, nejlépe rybího, krůtího, kuřecího nebo králičího. A naopak je v něm málo tučného masa a tučných mléčných výrobků.

Přehnané představy, co je otužování

Součástí rozumné životosprávy je i otužování. Zeptejte se třeba otužilců, kteří každý rok o Vánocích plavou za přítomnosti televizních kamer ve Vltavě. Naprostá většina z nich už dlouhé roky neví, co to chřipka je. Otužování, které zpevní naše zdraví, však nemusí mít pokaždé tak extrémní podobu.

U otužování stačí, abychom:
- nechodili zbytečně nabalení a zkusili se po ránu sprchovat hodně vlažnou až studenou vodou;
- zvykli si udržovat v místnosti teplotu 16 až 20 °C (podle toho, co zvládneme) a v ložnici na noc vypínali topení, případně spali s otevřeným oknem;
- chodili na procházky za každého počasí.

K otužilosti přispívá také saunování. Zlepšuje adaptaci na změny teplot a zvyšuje schopnost imunitního systému likvidovat viry i bakterie. Také uvolňuje a pročišťuje dýchací cesty. Zároveň stimuluje schopnost dýchacích cest bránit se infekcím.

Tohle trápení, že je zdravý život?

Někdo namítne: „Radši každý rok přežiju pár nepříjemných dní s chřipkou, než abych si znepříjemňoval život nějakým neustálým hlídáním své životosprávy, prostě celým tím nesmyslným zdravým životem.“

Jenže nejde jen o chřipku. Když se podíváme na seznam chorob a zdravotních potíží, proti kterým je zdravá životospráva nejúčinnější prevencí, bude překvapivě dlouhý. Dokonce může připomínat seznam telefonní.

Další podrobnosti

Spoustu praktických, ale i zajímavých informací o chřipce najdete na www.chripka.cz. Týkají se průběhu nemoci a vážných komplikací, které někdy dokáže vyvolat.

Můžete se tu také podívat na animaci, jak se vir v našem organismu šíří i množí a na speciální kalkulačce si spočítáte, na kolik vás marodění s chřipkou přijde.

Pokud vás zajímá, kde se můžete nechat očkovat a kolik stojí vakcína, klikněte na www.vakciny.net. K ceně vakcíny (kolem 150 Kč) musíte ovšem připočíst také poplatek za aplikaci injekce, který se pohybuje od 50 do 150 korun.

Stále málo známé účinky nukleotidů

Lidé pořád málo znají účinky přípravků s nukleotidy a s dalšími bioaktivními látkami bílkovinné povahy, které si mohou koupit v lékárně (Preventan, Juwík, Imuregen, Fortisim, Imugamin, Solcoseryl, Biostim, Juwicit atd.).

Vysoké hladiny nukleotidů obsahuje mateřské mléko. Podle všeho jsou jedním z důvodů, proč chrání kojence před infekcemi a představuje pro něj optimální výživu. Někteří výrobci umělé výživy začali svá mléka obohacovat právě o nukleotidy.

Řada lékařů, kteří zmíněné preparáty doporučují svým pacientům, má v době chřipkových epidemií poloprázdné čekárny. V mateřských školkách, kde děti dostávají některý z těchto přípravků, poklesne počet infekcí horních cest dýchacích o 30-50 procent. U těch, které přesto onemocní, mívá choroba rychlejší a lehčí průběh.

Je však potřeba vědět, že nukleotidy nejsou penicilín. Jejich účinek se nedostaví za 24 hodin, ale až po delší době pravidelného užívání. A bývá u každého člověka různě silný.