„Navíc se v zemích u Středozemního moře prokazatelně vyskytuje daleko méně srdečně-cévních chorob, než udává evropský průměr. Odborníci se domnívají, že je to zásluhou zdejší stravy, v níž hraje významnou roli právě olivový olej.

Ten kromě jiných pozitiv neobsahuje cholesterol, a dokonce pomáhá snižovat jeho hladinu v krvi,“ přidává se k chvále hebké tekutiny rovněž Věra Stejskalová, nutriční terapeutka z pražské Fakultní Thomayerovy nemocnice.

Co se vyplatí vědět

Pro lidskou výživu jsou nejdůležitější tři základní typy olivových olejů:

  • Extra panenský. Pochází z prvního lisování za studena do 24 hodin od sklizně oliv. Ty nejkvalitnější oleje se dokonce ani nelisují, produkt se získává jen mechanickým rozdrcením plodů, aby v něm zůstalo co nejvíc prospěšných látek. Má zlatozelenou barvu, je lehce nahořklý a vhodný hlavně do salátů.
  • Panenský. Jde o výsledek druhého lisování za studena. Zlatavá tekutina příjemné chuti se dá použít v teplé i studené kuchyni.
  • Olivový. Bývá nejlevnější a tvoří jej směs olejů panenského (asi 25 %) a rafinovaného stolního. Hodí se hlavně na vaření, protože snese teploty až do 210 °C.

Na trhu se vyskytují i další druhy olivových olejů, například klasický rafinovaný nebo matolinový z olivových slupek a pecek, jenž se používá především k technickým účelům.

Olivy..: Olivyfoto: Profimedia

Ukazatel kvality

Etiketa hlavně u panenských olivových olejů uvádí také údaj označující jejich kyselost. Vypovídá o obsahu volných nasycených mastných kyselin, které mohou mít negativní vliv na celkovou kvalitu produktu.

Produkty, kde kyselost nedosahuje 1 %, se v EU od r. 1991 nabízejí pod názvem Extra panenský (virgin) olivový olej. U hodnot pod 0,3 % lze mluvit o excelentním výrobku. U panenského olivového oleje činí tato hranice 2 %.

Symbol míru a moudrosti

Historie oliv nezačíná jako obvykle od Adama, ale až od biblické potopy světa. Když praotec Noe vyslal na průzkum holubici, vrátila se s olivovou ratolestí jako znamením, že vody ustoupily.

Poté se stala i symbolem míru a moudrosti. Do Evropy rozšířili olivy staří Féničané a dnes tvoří jejich háje typický znak Středomoří. V Řecku představují dokonce míru majetku, jednotlivé stromy se zde registrují jako u nás nemovitosti.

Olivy patří k nejslavnějším olejninám, v produktivitě a využití jsou ale až na 5. místě například za řepkou či podzemnicí olejnou. Po zpracování (syrové se nejí, jsou tvrdé a nechutné) se využívají v teplé i studené kuchyni. Černé a zelené olivy mají málo kalorií (10 oliv 3 045 kcal), navíc k utišení hladu stačí jen několik plodů.

Jen na okraj - kulinářská magie přikládá těmto plodům velké účinky v lásce, člověka prý zbaví napětí a umocní jeho sexuální touhu.

Do každého salátu

Olivový olej obsahuje vysoké procento nenasycených mastných kyselin, za studena lisovaný často i 80 procent. Jsou to především mastné kyseliny omega-9. V kvalitním olivovém oleji nechybějí ani vitamíny, hlavně A, E, a lecitin. Proto by měl být extra panenský olivový olej z prvního lisování součástí každého zeleninového salátu.

Olivový olej poslouží i při zdravotních potížích, třeba k vypuzení malých žlučových kamenů. Uleví při bodnutí hmyzem či bolavým kloubům. .: Olivový olej poslouží i při zdravotních potížích, třeba k vypuzení malých žlučových kamenů. Uleví při bodnutí hmyzem či bolavým kloubům. foto: Profimedia

Zkuste jím například zakapat plátky rajčat a mozzarelly, doplňte krajícem dobrého chleba, sklenkou červeného vína a máte báječnou i zdravou letní večeři. Olivový olej se hodí i pro teplou kuchyni. Je ale třeba dbát, aby jeho teplota nepřekročila 210 °C, jinak se přepálí.

Nutno také počítat s tím, že kvalitu olivového oleje snižuje světlo. Proto se musí chránit před přímým sluncem i vysokými teplotami a uchovávat nejlépe v tmavých lahvích.