Přesto spousta lidí neví, co si má pod pojmem spinning představit. Je to jízda na stacionárních kolech. Připomínají rotoped, ale řadou prvků se od něj liší. Lze na nich měnit zátěž, a tedy simulovat jízdu krajinou. Jezdí se na nich při hudbě a pod vedením instruktora. Ten klientům projížďku připraví, radí jim a často je i povzbuzuje nebo hecuje.

Nedejte na reklamu, ale na zdravý rozum

Tvrzení, že při spinningu můžete za 45 minut spálit 1600 až 2400 kilojoulů, působí sugestivně. Pro orientaci, dospělý člověk sní denně jídlo o energetické hodnotě 6000 až 12 000 kJ. Záleží hlavně na jeho velikosti a fyzické zátěži. Stejně reklamně vypadá i údaj, že spinning je čtrnáctkrát účinnější než aerobik.

Ale důležitější než ohromující údaje je vzít rozum do hrsti a podívat se třeba na internetové stránky www.spinning.cz . Na nich se dozvíte víc o tomto sportu. A také tu najdete seznam instruktorů, kteří mají potřebnou kvalifikaci.

Ani málo, ani moc!

Blanka Kubíčková je jedním z nich. V pražském Helthy & Fitness centru Olgy Šípkové vede vedle běžných lekcí i kurzy určené speciálně na hubnutí. „Na těch je důležité hlídat správnou míru zátěže, při které se nejvíc spalují tuky,“ zdůrazňuje.

Při malé zátěži se totiž tuky spalují málo a při přehnané skoro vůbec. Neplatí totiž, že čím víc si dáte do těla, tím víc tuků odbouráte. Naopak, lidé, kteří to přeženou, je spalují minimálně, protože se pohybují v anaerobním pásmu, ve kterém se téměř neodbourávají. Nejvíc tuků spálíme obvykle při 60 až 70procentním využití své fyzické kapacity.

Najít správnou míru zátěže nám usnadní měřiče tepu. Ale pomoci dokážou i jednoduché rady. Když nám při jízdě nedělá problém mluvit a moc se nepotíme, jsme s velkou pravděpodobností pod úrovní efektivní zátěže.

Jestliže sotva popadáme dech, nedokážeme říct dvě tři slova a leje z nás jako z koně, šlapeme moc intenzívně. Pokud dýcháme zhluboka, nelapáme po dechu a mluvit zvládneme, jedeme podle všeho optimálně.

Úvodní lekce bývá zdarma

Lidé, kteří se rozhodnou shazovat přebytečná kila, by měli chodit do specializovaných kurzů hubnutí pomocí spinningu. Nebo aspoň navštívit lekci pro začátečníky, která v dobrých centrech bývá zdarma. Úvod je mírný, navíc jim vysvětlí i řadu věcí, které se týkají správné techniky jízdy. Lidé tu mají šanci udělat si správnou představu a rozhodnou se, jestli je spinning bude bavit. „Pokud je bavit nebude, nemá smysl, aby za něj utráceli peníze,“ říká Blanka Kubíčková. „Jakmile se pro ně stane jen dřinou, dřív nebo později ho vzdají. A budou zbytečně naštvaní. Na sebe i na nás.“

Podle ní není špatné, když člověk vyzkouší víc instruktorů. Každý má jiný styl a ten nám zrovna nemusí vyhovovat. Navíc v běžném kurzu může instruktor nasadit i tempo, které lidi s nadváhou odradí nebo je bude zbytečně deprimovat.

Ve skupině sneseme větší fyzickou zátěž

Na spinningu je také důležité, že se jezdí ve skupině. Lidé se mohou hecovat, radit si a sdělovat své pocity. Ale hlavně snesou větší zátěž, než kdyby jezdili sami doma. Zátěž nemá smysl přehánět, hlavně ze začátku, kdy si tělo zvyká na fyzickou námahu. Dobrý instruktor to ví a trénink tomu přizpůsobí. Udržet zátěž v rozumných mezích není důležité jen kvůli efektivitě spalování tuků, ale také kvůli pocitu hladu. Blázny, kteří to s výdajem energie přepísknou, přepadne po tréninku záchvat hladu, při kterém do sebe natláskají kdeco. Tomu je dobré se při hubnutí vyhnout. Správný trenér ví jak.