„Andropauza je stav, o kterém se ani ve 21. století příliš nemluví. Přitom je toto období pro zdraví i psychiku muže stejně náročné jako menopauza pro ženy. Postupně se snižuje tvorba a hladina testosteronu, dochází k bolestem hlavy, závratím, návalům horka, depresím, podrážděnosti, k poruchám spánku a také k problémům s potencí. Klesá zároveň svalová síla, ubývá kostní hmota i celková sexuální výkonnost. Mnoho mužů začne tloustnout, a hrozí jim tak riziko onemocnění cév a srdce, infarkt myokardu nebo třeba cévní mozková příhoda,“ vysvětluje sexuolog MUDr. Pavel Turčan.

Ruku v ruce s fyzickým stavem přicházejí i psychické potíže mužů. Pokud se u nich začnou ve větší míře projevovat poruchy nálad spojené s úzkostností a sklonem k depresivitě, k tomu se připojí i snížená sexuální výkonnost, krize se začne prohlubovat.

„Ve své sexuologické praxi se pak setkávám s páry, kde vztah přestává fungovat nikoliv kvůli ženskému klimakteriu, ale právě kvůli mužské andropauze,“ upozorňuje Turčan.

Funguje to i naopak. Pokud muž začne prožívat krizi středního věku, může si sám zhoršit také celkový průběh andropauzy. Pokud má například chmurné myšlenky, špatně spí a je ve stresu z toho, co vše v životě nestihl či co chtěl udělat jinak, může si přivodit snížení tvorby testosteronu, které je jedním z hlavních průvodních jevů mužského přechodu.

„Příznaky andropauzy a krize středního věku se pak trochu stírají a přitom se vzájemně potencují. Muž se může dostat do bludného kruhu, ze kterého je těžké nalézt cestu ven,“ dodává Turčan.

Vliv na vztahy

Krizi středního věku i andropauzu dost často pocítí i jejich partnerky. Bilancováním si muži sice uvědomí, co všechno chtěli v životě zvládnout, a co už možná nestihnou, ale jelikož se nechtějí vzdát svých plánů, tak odmítnou přijmout fakt, že mládí už je pryč, a jejich chování se rázem změní.

Zejména u těch mužů, kteří potřebují uznání a chtějí se cítit obdivovaní. Dost často se poohlédnou po mladší partnerce nebo se tzv. nechají ulovit. Doufají přitom, že je právě nová partnerka bude uznávat jako autoritu.

Realita bývá ale jiná. Dívky dost často obdivují především jejich majetek či společenský status, což muži zprvu přehlížejí. A když prozřou, tak raději tento fakt ignorují, než aby přiznali své vlastní selhání.

Jak toto období lépe zvládnout

Důležitá je podpora rodiny, která bude k případným změnám nálad tolerantní. A pak trpělivost partnerky, která bude ochotna dát muži další šanci, když uklouzne a vrhne se do náruče milenky, ze které se ale bude chtít po čase vrátit.

„Pokud žena v sobě potlačí přirozenou potřebu mu ten návrat pořádně osladit a naopak jej přivítá s otevřenou náručí, pak se dá se značnou jistotou předpokládat, že si na celou událost za čas už ani nevzpomenou. U většiny případů, když pár překoná tuto partnerskou krizi, nastává mnohem hezčí období, než dvojice prožívala před celou událostí,“ vysvětluje ve své knize Muži a žena – návod k použití psycholog Petr Šmolka.

Prospěšná je také zdravá strava bohatá na ženšen, selen, vitaminy B a C, hořčík, železo, zinek či mateří kašičku. Tyto látky je možné do stravy doplňovat vhodnými preparáty, které zajistí jejich optimální denní dávkování.

Osvědčené jsou přípravky, které mají dvě složky – ranní, aktivizující a večerní, zklidňující, aby se muž mohl snáze dostat do fáze spánku, ve které se lépe tvoří testosteron. Ten se totiž vytváří nejvíce v noci a nad ránem a spíše ve fázi hlubšího spánku.

Vedle vhodné stravy je důležitá také přiměřená fyzická aktivita. Bonus pak mají muži, kteří mají kvalitní partnerský vztah a nějaké koníčky či zájmové aktivity, které jim dávají určitý pocit naplnění.