Chlad není viníkem

Pro všechny tělesné funkce existuje jen dvojí nebezpečí. Na jedné straně dlouhodobé přetěžování, na druhé straně netrénovanost. To platí pro imunitní systém, stejně jako pro svaly. Infekce, které naše tělo ohrožují, nazýváme laicky nachlazením. Jenže chlad je nezavinil! Příčinou je vždy nákaza. Chlad sice sám o sobě infekci nepodporuje, ale přesto s ní souvisí.

Otužování prospěje

Funkce imunitního systému, včetně regulace tepla a chladu, závisí na dobrém prokrvení kůže a sliznic. Sníží-li se zevní teplota prostředí pod 18 stupňů Celsia, stanou se teplotní ztráty vyšší než vykazovaný přebytek tepla a organismus automaticky zmenší ochlazovací plochu pokožky. Pokud nejsme přiměřeně oblečeni, dojde ke stažení krevních vlásečnic v kůži. Krevní oběh se v kůži zredukuje na nejmenší možnou míru. To je klíčový okamžik, na který čekají původci nemocí. Teď mají cestu do organismu člověka volnou. Obranné buňky opustily své pozice a stáhly se s krví dovnitř těla. Ne však u člověka otužilého, pohotově reagujícího na změny prostředí. Ten je na počasí jen minimálně citlivý.

Imunitu je třeba posilovat

Onemocnění tedy v podstatě nezpůsobují zevní příčiny, ale spíše neschopnost těla dávat na nepříznivé podněty zvenčí správnou odpověď. Chceme-li projít i koncem zimy bez úhony na zdraví, je třeba imunitní systém podpořit. Musíme si uvědomit, že množství vitamínů a minerálů v naší stravě není dostatečné. Doporučuje se proto je denně přidávat v tabletách. Ideální jsou preparáty, které obsahují nejen všechny potřebné vitamíny a stopové prvky, ale také ženšen. Ženšen totiž podporuje tvorbu tzv. T buněk. To jsou bílé krvinky ničící škodlivé bakterie a viry.

Pro obranyschopnost organismu je důležitý i pitný režim. Doporučuje se vypít asi 2 až 2,5 litru tekutin denně. Ideální je, když zhruba třetinu tvoří minerální vody s dostatečným množstvím hořčíku, který má příznivý vliv na buněčnou činnost i funkci cév.

V obraně těla před škodlivými vlivy zevního prostředí hraje významnou úlohu také mikrobiální prostředí ve střevech. To bývá nevhodnou stravou a nadměrným užíváním léků, zejména antibiotik, často narušováno. Preventivně se osvědčilo užívat užitečné mikroby z řady bifidobakterií a Lactobacila (kombinují se i s vlákninou).

Mezi důležité prvky prevence poruch imunity patří i pravidelný pohyb na zdravém vzduchu a duševní pohoda.