Hlavní obsah
Vyztužená ramena jako symbol 90. let Foto: Profimedia.cz

Jak se změnila móda za posledních 30 let

Móda. Pro někoho věc naprosto nepochopitelná, přesto ale nepopiratelně důležitá součást naší kultury. Devadesátá léta minulého století pak hrála z pohledu moderní historie módy podstatnou roli. Co se za třicet let změnilo?

Vyztužená ramena jako symbol 90. let Foto: Profimedia.cz
Jak se změnila móda za posledních 30 let

„V devadesátkách” vznikly významné módní trendy, které se až příhodně vrací do našich šatníků i dnes, po třiceti letech od pádu komunismu v Československu. Co nahradilo plísňáče, šusťákové bundy z Polska a proč je na čase oprášit prach ze sak s ramenními vycpávkami?

Ať už na rok 1989 vzpomínáte jakkoli, určitě se neubráníte úsměvu při vzpomínce na tehdejší módu. Ta se totiž do určité míry nesla ve znamení extravagance.

Jedním z hlavních poznávacích znaků pro toto období byla džínovina. Mrkváče a plísňáče s vysokým pasem, ale i o několik velikostí větší denimové bundy byly nezbytností, bez které se neobešly ženy, ale ani muži.

Cesta k džínovině přitom nebyla zpočátku tak docela jednoduchá. Do té doby se totiž dala sehnat buď na černém trhu, nebo pokud jste disponovali bony, tak v Tuzexu, který byl doslova symbolem módy v 80. letech.

Herec Martin Dejdar v dobové módě

Foto: Miroslav Zajíc, Právo

Revoluce nicméně přinesla změny nejen politické, ale také módní. Šeď a nudu nahradily barevné kousky, nejčastěji ušité z umělých vláken, které sice kousaly, ale zato byly efektní.

Nové módní trendy byly patrné všude. Útočily na své zákazníky z obrazovek televizorů, časopisů, ale i výkladních skříní nově vzniklých obchodů, které se začaly plnit velkým množstvím nových vzorů, střihů a hlavně barev.

Začalo platit nové nepsané pravidlo – více je více. Havajské košile, logománie, fialová saka, šusťákové bundy, o několik velikostí větší džíny či naopak plavky a kalhotky vytažené až vysoko přes boky nebyly ničím výjimečným.

„Zlatá” devadesátá

Oblečení navíc neplnilo jen svoji praktickou funkci, zároveň odkazovalo na jistý společenský status.

Devadesátky tak daly vzniknout i dalšímu trendu, kterého se česká společnost obtížně zbavuje až do dneška, a to prvoplánovému luxusu.

Zlaté hodinky, kruhy a řetízky kolem krku odkazovaly na úspěch i vysoké příjmy, které mnohdy pramenily z pochybného podnikání. Nesmíme zapomenout ani na další oblíbený doplněk, kterým se stala ledvinka.

Daniel Nekonečný využil uvolněnosti režimu, co se módního stylu týče, na maximum.

Foto: Profimedia.cz

Ženy svoji důležitost umocňovaly pomocí ramenních vycpávek, které se nosily všude. Všívaly se do triček, halenek, šatů a zejména pak do sak. Ta by se ostatně snadno mohla stát poznávacím znamením té doby.

Pánské oblečení a obleky zase často vypadaly, jako když jsou o několik čísel větší.

Zpěvačka Eva Pilarová v saku s vyztuženými rameny.

Foto: Právo

Ramena s vycpávkami z kolekce značky Balenciaga

Foto: Profimedia.cz

Skupinu teenagerů a mladých dospělých výrazně ovlivňovala západní kultura. V televizi bylo možné naladit MTV a velké popularitě se těšily i seriály v čele s Beverly Hills 90210 – o skupině amerických privilegovaných teenagerů, oblečených vždy podle poslední módy.

Velké popularitě se proto dostalo již zmíněným nad boky vytaženým plavkám, tlustým gumičkám, ale i umělohmotným košíkům, které se nosily místo kabelek.

Móda z přelomu tisíciletí

Nové tisíciletí módní svět přivítal poměrně odvážně. Džíny s vysokým pasem s rovnými nohavicemi nahradil jejich pravý opak.

Začaly se nosit bokovky, které, jak už název napovídá, sahaly proklatě nízko. Nohavice se zase pomalu rozšiřovaly do podoby zvonáčů.

Sourozenci Gondíkovi

Foto: Právo

Štíhlost hrála prim. Nosila se proto zkrácená trička, která odhalovala bříška, v mnoha případech i vyčuhující kalhotky či piercing v pupíku.

Přirozenost šla opět stranou. Místo ní frčela přesolárkovaná pleť, černé oční linky, výrazné řasy a úzké obočí. Zkrátka to, co dlouhá léta předváděly kontroverzní módní ikony své doby – hotelová dědička Paris Hiltonová, herečka Lindsay Lohanová či zpěvačky Britney Spearsová nebo Jennifer Lopezová.

Znovuobjevené trendy

Módní průmysl je jedno z nejproměnlivějších prostředí. Vždyť návrháři jsou nuceni chrlit do oběhu jednu kolekci za druhou, a tak není divu, že pro inspiraci často sahají do minulosti. Často se tak stává, že když se konečně dokopeme k tomu jisté módní kousky vytřídit ze svého šatníku, už jim zase vyhrazujeme řádné místo na ramínku.

Většina rodičů, kteří mají doma teenagery, se diví, že jejich styl nápadně připomíná ten jejich z mládí. Na vině je módní diktát ze zahraničí.

Pokud zabrousíte na sociální sítě celebrit, módních blogerů i redaktorů, možná si budete připadat, jako byste se vrátili v čase.

Známé modelky v čele se sestrami Hadidovými, ale i oblíbené Kardashianky popularizují tenké sluneční brýle, cyklistické šortky, džíny s vysokým pasem i miniaturní bikiny vytažené až k pasu.

Do módy se také vrátila vycpaná ramena, která jsou k vidění na velkém množství módních přehlídek světově uznávaných návrhářů.

Znatelný je také posun k streetovému stylu inspirovanému hiphopovou subkulturou. Oblibě se těší kromě vytahaného oblečení také tzv. ugly shoes neboli humpolácké tenisky s dvojitou či trojitou podešví.

O jejich znovuobjevení se postarala firma Balenciaga, která se v roce 2017 rozhodla uvést jejich módní obdobu s názvem Triple S. U nás to vedlo k znovuobjevení ikonických prestižek. Ostatně jejich velkým popularizátorem je i známý šéfkuchař Přemek Forejt, jehož kuchařský tým vaří v prestižkách každý den.

Tenisky Triple S od Balenciagy

Foto: Profimedia.cz

Móda je zkrátka hra. V dnešní předimenzované době a společnosti, která prahne po senzacích, je navíc často spíše ironická než praktická.

Stačí poukázat na úspěchy šílených kreací od značky Balenciaga pod taktovkou kreativního ředitele Demna Gvasalia, který vybudoval nový koncept značky právě na základu inspirace 90. lety. Roční obraty firmy svědčí o tom, že to byla trefa do černého.

Přehlídka značky Balenciaga se nesla ve znamení 90. let.

Foto: Profimedia.cz

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků