„Ačkoli se tato aktivita oficiálně nazývá plavání kojenců, batolat a dětí předškolního věku, jde ve skutečnosti o plavání rodičů s dětmi nebo dětí s rodiči, což má zásadní vliv na příznivý vývoj dítěte,“ vysvětluje Milada Frantíková, odborná lektorka Studia Lodička.  

To, že se dítě v těchto kurzech naučí plavat, je vedlejším efektem skutečně dobře vedených kurzů, není to však jejich cílem a lze toho dosáhnout jen při jejich dlouhodobém navštěvování.

Respekt k vodě i k rodičům

Dítě se vodu učí milovat a zároveň k ní mít respekt. Ví, že do vody může pouze tehdy, je-li s ním dospělý, naučí se vodě důvěřovat a zároveň se posiluje důvěra a pozitivní vztah mezi ním a rodičem. 

„Některé děti mají problém respektovat autority a voda pro ně právě takovou autoritu představuje. Přirozený strach rodiče o dítě, jakož i společná hra ve vodě navíc výrazně utužuje kvalitní láskyplný vztah a pomáhá odbourávat případné napětí v rodině či stres. Důležitý moment vidím v posilování důvěry dítěte v okolní svět - před vodou je potřeba mít respekt, ale společně s mámou/tátou to ve vodě vždycky zvládli, a tím se dítě ujišťuje, že zvládne i to ostatní, co mu život přinese. Později, když se dítě ve vodě pohybuje samo, pak i velmi potřebné zvyšování sebedůvěry, důvěry ve své schopnosti,“ vysvětluje psycholožka Lucie Tumpachová.

Voda uklidňuje

Voda je obecně vnímána jako uklidňující element a důležitost její uklidňující síly pro dětský organismus je nesporná. Většina maminek dítě každý večer koupe, ačkoli je třeba čisté, aby jej zklidnila před spaním. Pohyb ve vodě pak toto zklidnění a harmonizaci organismu ještě umocňuje.

„Pokud rodič překoná strach zcela ponořit své dítě do vody (pochopitelně pod odborným vedením instruktora), naskytne se mu skvělý pohled. Vidí, jak maličký kojenec, který jinak ještě své tělo prakticky vůbec neovládá, rytmicky hýbe rukama i nohama a tento pohyb skutečně vypadá, jakoby dítě záměrně plavalo. Zcela zklidňuje svůj organismus, plně se soustředí na pohyb a jeho tělo i mysl se tak uvolňuje a relaxuje,“ upozorňuje Frantíková.

Právě toto zklidnění přispívá k dlouhodobému odbourávání stresu a pomáhá tak i při zvládání některých psychických poruch.

„Na děti s poruchami učení má stres, především ten dlouhodobý, výrazně horší vliv než na děti zdravé. Takzvané dysporuchy sice nelze zcela odstranit, ale je možné výrazným způsobem eliminovat jejich projevy. Významnou roli přitom hraje právě odbourávání stresu, k němuž společné plavání rodičů s dětmi bezesporu přispívá. Již zmíněné vzájemné pochopení rodiče a dítěte, které se při plavání mocně utužuje, harmonizuje jejich vzájemný vztah a napomáhá tomu, aby rodič, stejně jako pomohl utvořit přátelský vztah mezi dítětem a vodou, dokázal jednou třeba vytvořit kladný vztah mezi dyslektickým dítětem a knihou.

Pozitivní vliv nejen na tyto děti má i to, že se již od kojeneckého věku díky plavání učí koordinovaným pohybům a soustředění se na určitou činnost,“ vysvětluje psycholožka.  

Plavání kojenců a dětí má příznivý vliv nejen na psychický stav dítěte, ale i na jeho fyzický vývoj. „Dítě získává sílu a obratnost, učí se koordinovaným pohybům a navštěvuje-li kurz dostatečně dlouho, může se naučit i plavat,“ zmiňuje instruktorka. 

Harmonizuje vztahy v rodině

Podle odborníků dokáže plavání rodičů s dětmi zároveň harmonizovat vztahy v rodině. Je třeba si uvědomit, že stejně jako má voda uklidňující vliv na dítě, má vliv i na rodiče.

„Jak sleduji své okolí, spousta matek je trochu v úzkosti. Odmalička se snaží své dítě rozvíjet, ale stejně mají strach, že ve vývoji svého dítěte něco promeškaly. Vídám dvouleté hokejisty i baletky s plenkami, a přitom je plavání tak komplexní a pomáhá dítěti k rovnoměrnému motorickému vývoji,“ říká psycholožka Lucie Tumpachová.

Navíc mnoho maminek na mateřské či rodičovské dovolené se cítí být izolované od společnosti. Návštěva kurzů jim poskytuje možnost kontaktu s lidmi, kteří mají obdobné zájmy a problémy jako ony a vzhledem k tomu, že kurzy zpravidla navštěvuje více dětí, má maminka možnost seznámit se s někým, kdo bude takzvaně její krevní skupina.