Arabská kuchyně může Evropanům připadat chuťově fádní a nevýrazná, je třeba jí "přijít na chuť". Základ arabské kuchyně tvoří často zelenina, různá zeleninová pyré atd. Pro toho, kdo nemá s arabskou kuchyní dosud žádné zkušenosti, je pro začátek nejlepší návštěva původní restaurace -  k tomu lze využít např. dovolenou v Egyptě, Turecku nebo Tunisku.

Při jídle v místní restauraci se doporučuje objednávat jídla raději vařená nebo pečená a nápoje v lahvi, kterou by měla obsluha otevřít až u stolu - tím se vyhneme případným trávicím obtížím. V arabských zemích se také příliš nedoporučuje konzumace jídel, která nabízejí stánky na ulici. Děti by se měly jídlům neznámého původu raději vyhnout.

Kvalitně připravená arabská jídla obvykle neobsahují žádné ingredience, které do dětského jídelníčku nepatří. Vyhnout bychom se měli jen ostřejším pokrmům, např. s obsahem kořenící směsi harrisa. Děti jsou poměrně konzervativními strávníky, mají rády spíše jednodušší jídla a možná budou nad nezvyklou "zeleninovou kaší" ohrnovat nos. Záleží ale na trpělivosti rodičů - platí totiž, že dítě potřebuje každý nový pokrm ochutnat několikrát, než mu přijde na chuť.  

Arabské speciality podle Bc. Miroslava Kubce - šéfkuchaře hotelu InterContinetal a prezident Asociace kuchařů a cukrářů ČR
Typické pokrmy a přísady - Klasickou součástí je kulatý placatý arabský chléb - pita. Nejčastěji se jí plněný, ale je možné ho i jen tak přikusovat. Z cizrny se vyrábí hummus, což je kaše, kterou je možné právě pitu plnit. Pyré se připravuje také z již zmíněných lilků. Součástí mnoha pokrmů je také kuskus - pšeničná krupice. Kuskus můžeme přidat do salátů, jí se na sladko s ovocem nebo na slano s vařenou zeleninou, luštěninami či masem. Typickým pokrmem jsou v Arábii i zeleninové karbanátky, tzv. falafel. Hlavní ingrediencí je cizrna. Falafelem je také možné plnit pitu, ideálním doplněním tohoto pokrmu je jogurt.
Maso - oblíbeným druhem masa je jehněčí nebo skopové, naopak vepřové v muslimských zemích nenajdete. Oblíbená je také drůbež, méně obvyklé jsou ryby, které patří spíše k luxusu. Obvyklou úpravou masa je kebab z jehněčího nebo drůbežího masa. V Turecku se kořeněné maso nejčastěji rožní, podává se v pita chlebu se zeleninou, v jiných arabských zemích je základem maso mleté.
Arabské speciality u nás - nabídka arabských restaurací je u nás přece jen nižší než restaurací asijských, při troše štěstí ale určitě na nějakou narazíte. Co se týče ingrediencí, které je možné sehnat v běžné obchodní síti, není problém najít lilky nebo cizrnu, u dobrého řezníka seženete i jehněčí maso. V obchodech se zdravou výživou je možné sehnat směs na přípravu falafelu nebo méně tradiční koření. Nejlepší arabské jídlo však určitě ochutnáte právě v zahraničí.

Recepty arabské kuchyně vhodné pro děti

Hummus, 5 až 6 porcí

Suroviny: 200 g cizrny nebo hrachu, 100 g sezamové pasty (Tahini), 2 polévkové lžíce citrónové šťávy, 2-3 stroužky česneku,sůl,   1-2 lžíce olivového oleje, arabský chléb (pita)

Postup: Cizrnu nebo hrách namočíme na několik hodin do vody, nejlépe přes noc. Po důkladném nabobtnání scedíme, propláchneme a rozmixujeme na jemnou pastu. Přidáme tahini nebo arašídovou pastu a ochutíme solí, česnekem a citrónovou šťávou. Při podávání pokapeme olivovým olejem. Podáváme s rozpečeným arabským chlebem.

Tahini (z Maroka), 5 až 6 porcí

Suroviny:  1/3 šálku olivového oleje,  1 větší cibule nasekaná najemno, 1 stroužek česneku,  1 lžíce zelené petrželky nasekané najemno,  1 lžíce čerstvého koriandru nasekaného najemno,  sůl, černý pepř,  špetka šafránu, cca 1 kg naporcovaného kuřecího masa, citron nakrájený na měsíčky, 1/3 šálku zelených oliv

Postup: V silnostěnné pánvi nebo kastrolu rozehřejeme olej a přisypeme cibuli, česnek, petrželku, koriandr, sůl, pepř a šafrán. Přidáme kuřecí maso a důkladně obalíme v cibuli s kořením. Přidáme citron, přikryjeme a pomalu dusíme asi 1 a až 2 hodiny, nebo dokud není maso velmi měkké. Vyjmeme kuřecí maso a citron a uchováváme v teple. Tekutinu v pánvi přivedeme do varu a nepřestáváme míchat, dokud nevznikne hustá omáčka. Přidáme olivy a prohřejeme. Nakonec přelijeme přes kuřecí maso.  

JItka Tomešová - Nutriční terapeutka z Poradenského centra Výživa dětí, www.vyzivadeti.cz