Elleman ve studii zveřejněné na severu Mezinárodního institutu pro strategická studia (IISS) znovu tvrdí, že Severokorejci použili upravený motor RD-250 sovětského konstruktéra Valentina Gluška. O možnosti využití motoru RD-250 se poprvé spekulovalo loni, když KLDR uskutečnila v září pozemní test nového motoru, jehož zážeh trval 200 sekund. Po testu balistické rakety středního doletu Hwasong-12 z 14. května Elleman uvedl, že zřejmě jde o upravený motor RD-250. Už tehdy naznačil, že mohl pocházet z Ukrajiny.

Nyní svoji hypotézu rozšířil. Přestože KLDR tvrdí, že motory vyvinula Akademie národních obranných věd, Elleman to popírá. Zmiňuje, že KLDR zvládla výrovu importovaných motorů pro rakety Scud a Nodong, ale že nikdy žádný motor sama nevyvinula. Je proto přesvědčen, že i v případě motorů pro rakety Hwasong jde o upravené dovezené pohonné jednotky spalující nesymetrický dimetylhydrazin, které používají jako okysličovadlo kapalný oxid dusičitý.[celá zpráva]

Při hledání možného původu vyloučil Čínu, ÍránIndii, protože motory balistických raket nepřipomínaly motory vyráběné v těchto zemích. Jako možný zdroj tak zbyl jen Sovětský svaz. Vzhledově je severokorejský motor nejpodobnější motorům z kanceláře V. P Gluiška, nyní známé jako Eněrgomaš. Podobají se motorům RD-250 z poloviny šedesátých let, které byly využité ve vojenských střelách R-36 se třemi hlavicemi (v kódu NATO SS-9 Scarp) a v nosičích Ciklon 2 a Ciklon 3, kde byly tři tyto motory spřaženy.

Mezikontinentální balistická střela Hwasong 14

Mezikontinentální balistická střela Hwasong 14

FOTO: Kcna, Reuters

Rozdíl je v tom, že RD-250 využíval dvě spalovací komory s jedním společným turbočerpadlem dodávajícím palivo, zatímco severokorejský motor má jen jednu spalovací komoru. Vyvinout pro raketový motor nové čerpadlo je ale obtížné a zabere to dlouhé roky zvláště v případě, že nové čerpadlo vyvíjejí lidé, kteří motor neznají.

Tady však proběhl vývoj velmi rychle, ještě v březnu 2016 severokorejský vůdce Kim Čong-un přihlížel testu dvou spřažených motorů odvozených od Isajevova 4D10 využívaném ve staré sovětské raketě R-27 Zyb vypouštěné z ponorek. Ten měl být využit v severokorejské balistické raketě Musudan, jejíž testy byly ale neúspěšné.

Letos ale KLDR vypustila úspěšně rakety Hwasong-12 a Hwasong-14 se zcela jinými motory připomínajícími právě ony upravené RD-250.[celá zpráva]

Ellemanovi jen není jasné, proč se KLDR rozhodla pro variantu s jednou komorou. Právě to, že jde u upravenou verzi, ale naznačuje, že úpravu musel provést někdo obeznámený s motorem.

Severokorejský diktátor Kim Čong-un se readuje po úspěšném testu nové rakety

Severokorejský diktátor Kim Čong-un se raduje po úspěšném testu nové rakety

FOTO: Kcna, Reuters

Podle něj to mohl udělat buď mateřský Eněrgomaš nebo ukrajinská konstrukční kancelář KB Južnoje. Obě firmy spolupracovaly na výrobě motorů RD-250 pro nosiče až do roku 2006, kdy se Rusko rozhodlo vyvinout vlastní systém, který nebude záviset na dodávkách z Ukrajiny. Ukrajinský závod Južmaš, kde se vyráběly motory pro nosiče Ciklon, se proto snažil motory RD-250 nabídnout Boeingu i Brazilcům, ale marně. Západní experti také viděli v závodě variantu RD-250 s jednou spalovací komorou.

Po svržení proruského ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče v roce 2014 Moskva zrušila veškeré zakázky a továrna se ocitla v problémech. V roce 2015 byla na pokraji bankrotu.

„Motory pravděpodobně přišly z Ukrajiny, zřejmě ilegálně. Otázkou je, kolik jich (Severokorejci) mají a zda jim Ukrajina teď pomáhá,” řekl americkému listu The New York Times Michael Elleman.

Ukrajinský průmysl nikdy nedodával zbraně a vojenskou techniku do Severní Koreješéf ukrajinské bezpečnostní rady Oleksandr Turčynov

Továrna na svém webu uvádí, že se nikdy nepodílela, nepodílí a ani nebude podílet na přenosu jakékoli nebezpečné technologie mimo ukrajinské území. Američtí experti ale podle The New York Times tomuto ujištění nevěří.

Na Ukrajině se v posledních letech pohybovali severokorejští agenti. V roce 2012 byli dva zadrženi a odsouzeni na pokus získat části raket z Južmaše. Závod se navíc nachází na východě Ukrajiny v Dněpropetrovsku (nyní Dnipro), který leží poblíž oblasti ovládané separatisty.

Elleman se domnívá, že nyní ani není těžké získat náhradní síly na RD-250. Celkový počet vyrobených motorů RD-250 šel do stovek, a protože se už nevyužívají, nemusejí být ani sklady s náhradními díly nijak zvlášť hlídané.

Ukrajina se ohradila

Tvzrzení o původu motorů z Ukrajiny v pondělí odmítl i šéf ukrajinské bezpečnostní rady Oleksandr Turčynov: „Tato informace není nijak podložena, svým obsahem je provokativní a zřejmě ji vyprovokovaly ruské tajné služby, aby zakryly své vlastní zločiny.“

„Ukrajina vždy plnila všechny své mezinárodní závazky a ukrajinský obranný a aerokosmický průmysl nikdy nedodával zbraně a vojenskou techniku do Severní Koreje,” dodal Turčynov pro agenturu Interfax-Ukrajina.

Spojené státy nemají žádné důkazy, že by nynější ukrajinská vláda Petra Porošenka věděla, co se v továrně děje, a měla nad tím kontrolu. Jak se motory dostaly do KLDR, zůstává záhadou, konstatoval americký list.