Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Ačkoliv má Polsko pověst konzervativní katolické země, tamní věřící jsou v některých ohledech překvapivě liberální. Více než dvě třetiny Poláků se v posledních průzkumech jednoznačně postavily pro zrušení celibátu kněží.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Poláci jsou pro zrušení celibátu kněží

V zemi, kde se ke katolické víře hlásí téměř 34 milionů lidí (z celkového počtu 38,5 mil.), tak s přetrvávajícím církevním postojem zjevně nesouhlasí i valná část věřících.

Diskuse na toto ožehavé téma se ve veřejném prostoru v poslední době objevuje opakovaně. Jedním z impulzů jsou práce polských sociologů Józefa Baniaka z Mickiewiczovy univerzity v Poznani, který se dlouhodobě problematikou duchovních a jejich vztahu k celibátu zabývá.

Podle jeho zjištění až 60 procent katolických kněží v Polsku žilo nebo stále žije ve svazku se ženami a 15 procent s nimi má jedno či více dětí. V zemi působí více než 31 tisíc katolických farářů a 12,5 tisíce mnichů. Téměř 80 procent duchovních by dle průzkumů chtělo věrně sloužit Bohu a zároveň mít ženu a o něco více než polovina by se chtěla i oženit a založit si rodinu. „I proto mnozí v Polsku považují celibát katolických kněží za fikci a relikt minulosti, se kterým bylo třeba už dávno skončit,“ napsal portál Onet.pl.

Mužům, ani těm v kněžském rouchu, se nedá nařízením zakázat láska nebo sex
Katarzyna, partnerka kněze

Baniak v jedné ze svých prací přiblížil příběhy 110 žen, které žijí ve svazku s katolickými kněžími a byly ochotné o nich hovořit. Téměř všechny tvrdily, že celibát je nespravedlivý, protože žádný normální muž, duchovní nevyjímaje, nemůže žít bez ženy a sexu.

„Kdyby si mohli legálně zakládat rodiny, nemuseli by potají žít se ženami i svými dětmi a obávat se, že jejich vztah vyjde najevo a budou s tím mít problémy. Žijí proto pokrytecky, protože mají partnerky či milenky jako jiní muži,“ řekla 40letá Katarzyna.

Zároveň dodala, že v přesně takové situaci už několik let je i kněz, s nímž žije ona. „A jistě to potrvá ještě dlouho. Mužům, ani těm v kněžském rouchu, se nedá nařízením zakázat láska nebo sex. Dříve či později ho poruší a najdou si objekt svých potřeb či tužeb, někoho, jako jsem já,“ dodala.

Případ Krystyny je v podstatě banální. Zamilovala se do kněze, ke kterému se pravidelně jednou za měsíc chodila vyzpovídat. Po čase se začali potkávat mimo kostel, před třemi lety začali být milenci a chtějí jimi zůstat i nadále. „Chodím jen na jeho mše, poslouchat, jak moudře mluví. Vůbec mu nemám za zlé, že mě svedl a začal trvalý vztah. Kdybych nešla ke zpovědi, nikdy bych nepotkala takového dobrého milence. Díky němu jsem šťastná a citově vyrovnaná,“ říká o svém vztahu 31letá Krystyna.

Farář jako životní partner

Některé ženy poznaly své milence v kněžském rouchu při každoročních poutích do Čenstochové, Lichně či do Tuchówa, kam přicházejí statisíce věřících modlit se k Bohu. Po celodenním pochodu hlavně večer nastává čas na odpočinek a bližší setkání s kněžími či mnichy, kteří je během dna provázejí.

Elena (45) je elegantní, dobře vydělávajícím vdaná žena se třemi dospělými dětmi. Kněz, s nímž se seznámila na nejvýznamnějším polském poutním místě, čenstochovské Jasné Hoře, je o pět let mladší, pochází z Varšavy jako ona a už tři roky jsou milenci. „Chodíme spolu do kaváren, kina, na výstavy. Vlastně se stává mým životním partnerem. Nemám žádné výčitky svědomí, nikomu neberu manžela ani otce rodiny a ten můj o mě i tak už roky nestojí. Navíc svedl on mě a celibát je to poslední, o čem mluvíme.“

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků