„K tomu zemětřesení došlo. Ale v roce 1925,” konstatoval podle listu The New York Times Rafael Abreu z americké geologické služby. Narážel tím na to, že systém automatického varování si z dosud neobjasněných důvodů vyložil, že otřesy, k nimž došlo téměř před sto lety, přicházejí nyní.

Brzy poté, co se upozornění objevilo, začalo být podezřelé, že nikdo nehlásil sebemenší chvění. Zemětřesení takové síly by přitom musely pocítit milióny lidí. Zato po internetu se informace o neexistující katastrofě šířila rychlostí blesku.

Zřejmě nejvlivnějším nevědomým šiřitelem poplašné zprávy se stal deník The Los Angeles Times. Ten totiž vydává varování rovněž automaticky a spoléhá se při tom právě na Americkou geologickou službu.

„Máme algoritmus (Quakebot), který automaticky píše články o zemětřeseních. Je založen na upozorněních USGS,” vysvětloval později omluvně deník. 

Chyba softwaru, omluvila se geologická služba zmateným Američanům.

Podle agentury AP mohlo jít o chybu lidského faktoru. Vědci z Kalifornského technologického institutu (Caltech) prý pracovali s novou informací o epicentru zemětřesení z roku 1925 a nějakým způsobem spustili automatické varování, které lidem přišlo do e-mailů.

Na webu USGS se upozornění neobjevilo. Úřad vydal prohlášení, že jeho software špatně vyhodnotil vědeckou informaci o starém zemětřesení jako aktualitu.