V Moskvě spočítali, že výdaje a ztráty Ruské federace spojené s nesplněným kontraktem dosahují 1,163 miliardy eur (téměř 32 miliard korun), a dokud nebudou tyto peníze vráceny, žádný souhlas s reexportem Rusové neposkytnou.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Smlouvu na dodání mistralů podepsaly ruský Rosoboronexport a francouzská loďařská společnost DCNS 17. června 2011. Loni koncem listopadu ale Paříž oznámila, že pozastavila předávání první lodě kvůli postupu Ruska v ukrajinské krizi, tedy kvůli vojenské podpoře proruských separatistů v Donbasu.

Kommersant s odvoláním na jeden ze zdrojů dodal, že dokumenty týkající se zrušení „mistralového kontraktu" nyní zkoumá ruská vláda, ministerstvo obrany a ”všechny instituce a organizace, jichž se kontrakt týká".

Další zdroj dodal, že místopředseda vlády Dmitrij Rogozin už francouzskou stranu informoval o tom, že „návrh úhrady předložený Francií nám rozhodně nevyhovuje".

Lhůta se krátí

Francouzský časopis Le Point tento týden napsal, že neuskutečněný kontrakt s Ruskem na dodávku dvou mistralů by mohl Francii místo předpokládaného zisku 1,2 miliardy eur přinést ztrátu dvou až pěti miliard eur.

Týdeník s odvoláním na informované zdroje rovněž uvedl, že prezident François Hollande se snaží ztráty snížit a Rusům vrátit pouze již zaplacené peníze – tedy téměř 890 miliónů eur. Jde o vyšší částku, než uvádí Kommersant. Problém ale je, že 16. května uplyne prodloužená lhůta, s níž obchodní dohoda počítá a která umožňuje odklad plnění kvůli důvodům, jež nebylo možné ovlivnit. Po uplynutí této lhůty má Moskva právo požadovat kompenzace za nesplnění kontraktu.