„Neuvědomuju si okamžik, kdy jsem ztratil orientaci a vjel na ranvej,“ řekl podle deníku Pravda řidič pluhu. Podle listu jde o zkušeného zaměstnance, který na letišti pracoval deset let.

„Letoun se připravoval ke vzletu a já jsem ho neviděl ani neslyšel, protože stroj běžel. Dokonce jsem neviděl ani světla, nic jsem neviděl. A pak došlo ke srážce,“ dodal řidič, který z nehody vyvázl bez zranění, jen byl otřesen. Dokonce odešel po svých.

V době tragické srážky v Moskvě sněžilo, takže bylo špatně vidět. Nikdo se ale nedomníval, že by vrstva sněhu byla natolik silná, že by nešlo vzlétnout a dráha se musela očistit.

Alkohol v tom prý nebyl

Martynekova rodina také popírá, že by muž byl opilý, jak uvedli vyšetřovatelé.

„Můj klient má chronickou srdeční chorobu, vůbec nepije,“ sdělil jeho advokát Aleksandr Karabanov podle BBC. Ráno před nástupem pluhař prošel zdravotní prohlídkou.

Dalším problémem bylo, že řídící letového provozu, který měl na starosti odlet stroje, byl teprve ve výcviku.

Dassault Falcon narazil do pluhu křídlem a vzňal se. Všichni na jeho palubě uhořeli, včetně ředitele firmy Total Christopha de Margeria. [celá zpráva]

Total byl druhým největším zahraničním investorem v Rusku a i v době sankcí pokračoval v projektu na zkapalňování plynu s ruskou firmou Novaktek a v květnu podepsal smlouvu s Lukoilem ohledně těžby ropy z jílovitých břidlic.

Zkoumání černých skříněk

Ruští vyšetřovatelé za účasti francouzských kolegů začali ve středu zkoumat černé skříňky soukromého letounu.

"Informace získané ze zvukového záznamníku v kokpitu budou poslány na přepis a k hlasové identifikaci. Data z letového záznamníku budou rozšifrována a předložena technickým expertům," oznámil moskevský Mezistátní letecký výbor (MAK), který vyšetřuje nehody na území Společenství nezávislých států.

MAK dodal, že černé skříňky jsou moderní a dobře chráněné, takže převod dat by měl být rychlý.