Hlavní obsah

Loula z petrolejářské asociace: Ruskou ropu lze nahradit. Pohonné hmoty ale zdraží

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Embargo na dovoz ruské ropy Evropská unie vyřeší dovozem od jiných dodavatelů, ale ropa a s ní i pohonné hmoty budou dražší. Česko se může od ruské ropy odstřihnout do dvou let, řekl Právu Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Ilustrační foto

Článek

EU v rámci šestého balíčku sankcí rozhodla o zastavení dovozu ruské ropy tankery, což představuje asi dvě třetiny dovozu této suroviny do Evropy. Co to bude znamenat?

Státy, které mají moře, jsou na tom lépe. Nebudou už tankery vozit ruskou ropu, ale nahradí ji dodávkami z jiných ropných destinací, jako jsou země ropného kartelu OPEC. Příkladem může být strategická smlouva polského PKN Orlen se saúdskoarabským Saudi Aramco.

Očekávám ale, že tato ropa bude dražší. Vytěsnění významného hráče z trhu znamená zvýšení cenového napětí.

Rusko ropu, kterou neodveze tankery do zemí Evropské unie, prodá jinam. Možná levněji. Například do Číny nebo Indie.

OPEC zvažuje vyloučení Ruska z dohody o těžbě ropy, píše list

Ekonomika

Proč bude ropa dražší?

Způsobí to změna dodavatelů i přepravy. Navíc se Německo a Polsko zavázaly, že do konce roku přestanou odebírat ropu severní větví ropovodu Družba. Tento výpadek budou muset nahradit ropou z tankerů a to je dražší.

Nákup ropy pro dovoz tankery se musí platit v okruhu pěti dnů během nakládání tankeru. Ten pak jede svou námořní trasou a doveze ropu do přístavu. Pokud tam není rafinerie, musí se ropa znovu naložit do ropovodu a dopravit do skladu ropy v rafinerii. Doprava je delší a náročnější na financování. Platí se při naložení do tankeru, ale než se ropa dostane do rafinerie, uplynou třeba tři týdny. Když putuje ropovodem, je to průběžná přeprava a platí se, až když je v rafinerii nebo už částečně zpracovaná. V Evropě se to promítne do cen pohonných hmot.

Jak moc ovlivňuje ceny válka na Ukrajině?

Dokud bude pokračovat válka na Ukrajině, lze u ropy očekávat napětí, protože ropa v kaž­dém státě hraje zatím nenahraditelnou roli. Je to strategická chemická surovina pro petrochemické zpracování a zatím nenahraditelná energetická komodita pro výrobu automobilových nebo leteckých pohonných hmot.

Během války teď existuje nebezpečí narušení ropovodní trasy Družby nebo zastavení dodávek ropy. Země kartelu OPEC nedisponují tak velkou rezervou, aby případný úplný výpadek dodávek ruské ropy okamžitě nahradily.

Ceny paliv v EU: Nejlevnější mají kvůli zastropování Maďaři, nafta v Česku je 10. nejdražší

Ekonomika

Poroste cena i v tuzemsku, když bude ČR moci nadále dovážet ruskou ropu ropovodem Družba?

To závisí na vývoji kotovaných cen paliv na burzách. Ty ale kopírují ceny ropy, které už v úterý vzrostly na hodnotu nad 120 dolarů za barel.

Přestože dovoz ruské ropy do Česka může pokračovat, chceme ji do dvou let nahradit dovozem přes transalpský ropovod TAL z Terstu. Je to reálné?

Dva roky jsou čas, který by nám měl stačit na zintenzifikování ropovodu TAL, tak abychom dokázali nahradit dodávky ropovodem Družba pro rafinerii v Litvínově neruskou ropou. Do té doby bude Litvínov zpracovávat ruskou ropu v rozsahu čtyř milionů tun ročně. Budeme také pokračovat dovozem neruských rop z jiných destinací prostřednictvím ropovodů TAL a IKL a rafinerie v Kralupech nad Vltavou pojede standardně na neruské ropy, které jí kvalitativně zcela vyhovují.

Zatím cítíme, že země, přes které ropovod TAL vede (Itálie, Rakousko a Německo – pozn. red.), deklarují k rozšíření politickou podporu. Pak bude muset následovat investiční část, kdy státní podnik MERO jedná s akcionáři ropovodu o navýšení dodávek, tak abychom mohli tímto ropovodem navíc dostat do českých rafinerií čtyři miliony tun ropy ročně, respektive 350 tisíc tun měsíčně. Dovoz pohonných hmot ale bude muset nadále pokračovat.

Právě z unijního zákazu obchodování s ropnými produkty z ruské ropy, tedy i s pohonnými hmotami, bude mít Česko výjimku na 18 měsíců. Co potom? Kolik nafty se sem ročně dováží?

Dovážejí se dva miliony tun zejména motorové nafty ročně, a to z Německa a Slovenska. Německo se ale zavázalo, že se od ruské ropy odstřihne. To znamená, že ji nahradí, tak s dovozem nebude problém ani poté.

Ministři pojedou do Kataru v druhé polovině června. Řešit chtějí plyn i ropu

Ekonomika

Jak se do ČR nafta dopravuje?

Většinou se vozí po železnici. Ale třeba rafinerie MOL v Bratislavě je propojena s českými distribučními terminály a rafineriemi sítí produktovodů, kudy může nafta proudit.

Výběr článků

Načítám